Kuluttajatietoa

ei pönttöön

Normaalilla vedenkäytöllä ilman turhaa tuhlausta tai pihistelyä myös verkostot toimivat siten, kuin niiden pitää toimia. Liiallinen veden säästö johtaa veden virtaaman vähenemiseen, jolloin veden viipymä verkostossa kasvaa ja veden laatu heikkenee.

Vesikalusteiden kunnossapito

Huolehdi vesikalusteiden kunnosta. Huonokuntoiset vesikalusteet voivat päästää vettä hukkaan tuhansia kuutioita vuodessa. Esim. vuotava wc-istuin valuttaa vettä 3000 m3 vuodessa.

Myös talosulkuventtiilin kunnossapito kuuluu kiinteistön omistajan velvollisuuksiin. Talosulkuventtiilin tulee tarvittaessa olla löydettävissä sekä suljettavissa.

Tietoa viemärin käytöstä

Laske viemäriin vain sinne kuuluva aines. Viemäriin joutuvat vieraat aineet ja esineet voivat tukkia viemärin ja aiheuttaa viemäritulvia kiinteistön omissa putkistoissa tai yleisessä viemäriverkostossa.

Vessanpönttöön eivät kuulu mm. vanupuikot, tulitikut, terveyssiteet, sukkahousut, kondomit eivätkä rasvat ja öljyt (esim. jouluna kinkunpaistorasvat!).

Jätevedenpuhdistamolle tulee vuosittain paljon viemäriin kuulumatonta jätettä, jotka haittaavat viemärin toimintaa ja heikentävät puhdistustehoa sekä aiheuttavat tuntuvia kustannuksia.

Miksi vesimittarilukemia seurataan?

Vesimittarilukemia pyydetään asiakkailta kerran vuodessa, loka-marraskuussa. Säännöllisesti vuosittain ilmoitetun lukeman perusteella laskutus pysyy todellisen kulutuksen tasolla eikä ylimääräisiä arviokuutioita turhaan laskuteta.

Saatujen lukemien perusteella seurataan myös kiinteistön vedenkulutuksessa tapahtuvia muutoksia ja voidaan havaita vuotoja (esim. vuotava hana tai wc-istuin).

Mikäli kiinteistön asukasmäärät muuttuvat, on siitä hyvä ilmoittaa vesilaskutukseen. Näin saadaan arviolaskutus vastaamaan paremmin todellista kulutusta, eikä joulukuun tasauslaskutukseen kerry ylimääräisiä laskutettuja tai laskuttamattomia kuutioita.

Kun vesimittari luetaan vuosittain, huomataan myös mittarin mahdolliset virheet (esim. mittari on pysähtynyt). Pysähtyneen vesimittarin vaihdon voi tilata vesihuoltoryhmältä p. 0500 216 982.

Viimeksi päivitetty 18.10.2016

Yhteystiedot

Vikapäivystys 24h puh. 0500 216 982

Asiakaspalvelu
Avoinna ma-to klo 12.00 - 15.00,
pe ja arkipyhien aattoina klo 12.00-14.00

Puhelin 044 767 4874 ja 044 767 4875 puhelinaika ma-to klo 9.00 - 15.00,
pe ja arkipyhien aattoina klo 9.00-14.00

Sähköpostiosoite vesihuoltolaitos(ät)vihti.fi
Henkilökunnalle etunimi.sukunimi(ät)vihti.fi

Seuraa meitä

Kuluttajatietoa

ei pönttöön

Normaalilla vedenkäytöllä ilman turhaa tuhlausta tai pihistelyä myös verkostot toimivat siten, kuin niiden pitää toimia. Liiallinen veden säästö johtaa veden virtaaman vähenemiseen, jolloin veden viipymä verkostossa kasvaa ja veden laatu heikkenee.

Vesikalusteiden kunnossapito

Huolehdi vesikalusteiden kunnosta. Huonokuntoiset vesikalusteet voivat päästää vettä hukkaan tuhansia kuutioita vuodessa. Esim. vuotava wc-istuin valuttaa vettä 3000 m3 vuodessa.

Myös talosulkuventtiilin kunnossapito kuuluu kiinteistön omistajan velvollisuuksiin. Talosulkuventtiilin tulee tarvittaessa olla löydettävissä sekä suljettavissa.

Tietoa viemärin käytöstä

Laske viemäriin vain sinne kuuluva aines. Viemäriin joutuvat vieraat aineet ja esineet voivat tukkia viemärin ja aiheuttaa viemäritulvia kiinteistön omissa putkistoissa tai yleisessä viemäriverkostossa.

Vessanpönttöön eivät kuulu mm. vanupuikot, tulitikut, terveyssiteet, sukkahousut, kondomit eivätkä rasvat ja öljyt (esim. jouluna kinkunpaistorasvat!).

Jätevedenpuhdistamolle tulee vuosittain paljon viemäriin kuulumatonta jätettä, jotka haittaavat viemärin toimintaa ja heikentävät puhdistustehoa sekä aiheuttavat tuntuvia kustannuksia.

Miksi vesimittarilukemia seurataan?

Vesimittarilukemia pyydetään asiakkailta kerran vuodessa, loka-marraskuussa. Säännöllisesti vuosittain ilmoitetun lukeman perusteella laskutus pysyy todellisen kulutuksen tasolla eikä ylimääräisiä arviokuutioita turhaan laskuteta.

Saatujen lukemien perusteella seurataan myös kiinteistön vedenkulutuksessa tapahtuvia muutoksia ja voidaan havaita vuotoja (esim. vuotava hana tai wc-istuin).

Mikäli kiinteistön asukasmäärät muuttuvat, on siitä hyvä ilmoittaa vesilaskutukseen. Näin saadaan arviolaskutus vastaamaan paremmin todellista kulutusta, eikä joulukuun tasauslaskutukseen kerry ylimääräisiä laskutettuja tai laskuttamattomia kuutioita.

Kun vesimittari luetaan vuosittain, huomataan myös mittarin mahdolliset virheet (esim. mittari on pysähtynyt). Pysähtyneen vesimittarin vaihdon voi tilata vesihuoltoryhmältä p. 0500 216 982.

Viimeksi päivitetty 18.10.2016