Siirry sisältöön
  • Yhteystiedot
  • Blogi
MENUMENU
  • Asuminen ja ympäristö
    • Asumisen palvelut
    • Ilmastoystävällisempi Vihti
    • Kaavoitus
    • Kadut ja tiet
    • Liikenne ja joukkoliikenne
    • Puistot ja leikkipaikat
    • Menestyjien puisto
    • Pysäköinti ja ajoneuvojen siirrot
    • Rakentaminen
    • Koti Vihdistä
    • Sivistys- ja hyvinvointipalvelut: hallinnon yhteystiedot >>
    • Vihdin Vesi >>
    • Yleiset alueet
    • Ympäristönsuojelu ja -valvonta
    • Ympäristöterveydenhuolto
    • Eläintenpidon ja pitopaikan rekisteröinti
  • Kasvatus ja koulutus
    • Ammatillinen koulutus >>
    • Esiopetus
    • Harrastamisen Suomen malli – Hobby Hour
    • Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto
    • Koulukuljetukset
    • Koululaisten iltapäivätoiminta
    • Koulutilojen vuokraus
    • Muu koulutus
    • Opetussuunnitelma
    • Perusopetus
    • Ruokalistat >>
    • Sivistyspalvelut hallinnon yhteystiedot >>
    • Småbarnspedagogik och utbildning
    • Varhaiskasvatus
    • Vihdin lukio
    • Wilma >>
  • Kulttuuri- ja vapaa-aika
    • Ajankohtaista >>
    • Galleria Pictor
    • Kirjasto
    • Liikunta
    • Matkailu (Visitvihti.fi) >>
    • Vihdin museo
    • Muu kulttuuritoiminta
    • Nuoriso
    • Tapahtumakalenteri
    • Vihdin Pirtti
    • Wuosisatamarkkinat >>
    • Ajankohtaista järjestöille
  • Sosiaali- ja terveyspalvelut
  • Yrityksille
    • Ajankohtaista >>
    • Hankintakalenteri >>
    • Maaseutuyrittäjät
    • Toimitilat >>
    • Tukea työllistämiseen
    • Yrityshakemisto
    • Yritystilat kunnassa
    • Yritysneuvonta
    • Yritystontit >>
    • Yritystuet
  • Vihti kuntana
    • Talous
    • Talouden tasapainotusohjelma Vihta
    • Kuntastrategia 2022-2025
    • Tunnin juna
    • Kehä V
    • Viihtyisämpi Vihti
    • Esityslistat ja pöytäkirjat >>
    • Hallinto ja päätöksenteko
    • Kunta työnantajana
    • Hankintakalenteri >>
    • Vihdin kunnan hankinnat
    • Sähköinen asiointi ja lomakkeet
    • Matkailu (Visitvihti.fi) >>
    • Sijainti ja yhteystiedot
    • Tilapalvelu
    • Vihdin Ateria ja Puhdistus
    • Yleistietoa Vihdistä
    • Työllisyyspalvelut
    • Viestintä ja markkinointi
  • Vihdin Vesi
Etusivu / Kasvatus ja koulutus / Harrastamisen Suomen malli – Hobby Hour
  • Harrastamisen Suomen malli
  • Lähde mukaan yhteistyökumppaniksi

Harrastamisen Suomen malli – Hobby Hour

Harrastamisen Suomen mallissa tarjotaan lapsille ja nuorille mielekästä, maksutonta, koulupäivän jälkeistä harrastustoimintaa. Vihti lähti mukaan harrastamisen Suomen mallin kehittämistyöhön heti pilottivaiheessa keväällä 2021 järjestämällä Hobby Hour- harrastustunteja Vihdin peruskoulujen oppilaille. 

Vihdin Hobby Hour- harrastustuntien tavoitteena on lasten ja nuorten

  • Hyvinvoinnin lisääminen
  • Eriarvoisuuden vähentäminen 
  • Syrjäytymisen ehkäisy
  • Tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä jaksamisen tukeminen
  • Luovuuden ja liikkumisen tukeminen 
  • Uusien taitojen oppiminen

Lukuvuodelle 2022-2023 Vihdin kunnalle myönnettiin 90 000 euroa valtion avustusta Hobby Hour – harrastustuntien järjestämiseen. Yhdessä tämän rahoituksen sekä opetushallituksen koulukerhojen kehittämisavustuksen kanssa Vihdin peruskouluilla on saatu käyntiin yli 70 kerho- ja harrastusryhmää, joiden toiminnassa oli mukana noin 900 lasta ja nuorta.

Lue lisää Harrastamisen Suomen mallista.

Hobby Hour– tunneista on saatu paljon positiivista palautetta
Lapset ja nuoret kertoivat syksyn 2022 palautekyselyssä, mikä harrastuksessa oli parasta:
Kaikki, uuden oppiminen, uudet kaverit, onnistuminen, se että saa olla harrastuksessa ja harrastuksen sisällöt kuten pelit ja leikit, parkour, koirat, koodaus, maalaaminen, savityöt, temppuradat, liikunta jne.

Huoltajien palautetta:
”Loistavaa toimintaa ja laadukasta!”
”Tuntien sisällöt ovat olleet kiinnostavia ja innostavia. Ryhmään on ollut turvallista tulla mukaan.”
” Tällaiset iltapäiväkerhot ovat äärimmäisen tärkeitä perheelle, joissa vanhemmat ovat töissä. Vähentää lapsen yksinoloa kotona.” 
”Hyvä että on koulun järjestämää harrastustoimintaa.”

Huoltajat nostivat esille, että kaikki eivät ole kiinnostuneita osallistumaan liikuntaseurojen harrastustoimintaan, mutta osallistuvat liikunnalliseen Hobby Hour – toimintaan.
Ohjaajien ammattitaidosta on saatu positiivista palautetta. Huoltajat ovat kertoneet, että lapset ja nuoret käyvät mielellään harrastustunneilla.

Hobby Hour -harrastustoiminnan koordinointi on mielekästä työtä, vaikka toisinaan myös erittäin hektistä. Kuitenkin tieto siitä, että tämä työ mahdollistaa useiden satojen vihtiläisten lasten ja nuorten harrastamisen, auttaa jaksaamaan ruuhkaistenkin ajanjaksojen yli. Olen iloinen siitä, että olemme saaneet järjestettyä useita lasten ja nuorten toivomia harrastuksia ja saaneet useampia paikallisia toimijoita mukaan harrastusten järjestämiseen. Esimerkiksi kuntosali, kuvataide, keilaus ja kiipeily ovat olleet suosittuja lasten ja nuorten keskuudessa. Osa lasten ja nuorten toivomista harrastuksia on vaikeammin toteutettavissa kuten esimerkiksi laskettelu, lumilautailu ja ratsastus, joten niitä emme saa sisällytettä Hobby Hour- harrastustarjontaan. Pyrimme kuitenkin järjestämään monipuolisia harrastusmahdollisuuksia kouluilla tai koulujen lähiympäristössä. Syyslukukauden (2022) toiminnan palautteet sekä osallistujilta että huoltajilta ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Lasten ja nuorten palautteista oli ihana huomata, että olemme onnistuneet hankkeen tavoitteiden mukaisesti järjestämään (lapsille ja nuorille) mielekästä harrastustomintaa, missä on mahdollisuus oppia uutta, saada onnistumisen kokemuksia sekä löytää uusia kavereita tai harrastaa yhdessä jo tuttujen kavereiden kanssa, kertoo hankekoordinaattori Pauliina Saarinen-den Hollander 

Tavoitteena on mahdollistaa yksi mieleinen harrastus mahdollisimman monelle lapselle ja nuorelle

Osana harrastamisen Suomen mallin hanketta Vihdissä pilotoitiin koulukuljetusten järjestämistä harrastustuntien jälkeen Vanjärven, Otalammen sekä Ojakkalan kouluillat.  Lukuvuonna 2022-2023 toimintaa laajennettiin myös Jokikunnan koululle ja tulevana lukuvuonna tavoitteena on saada kuljetusmahdollisuus yhdelle tai kahdelle uudelle koululle. Kouluilla, missä koulukuljetukset järjestetään harrastustuntien jälkeen ilmoittautuminen seuraavan lukuvuoden ryhmiin alkaa kuluvan lukuvuoden lopussa. Muilla kouluilla Hobby Hour- tuntien ilmoittautuminen aukeaa elo-syyskuussa. Ilmoittautuminen tapahtuu kunnan harrastushaku -sivuston kautta.  

Ryhmät täytetään pääsääntöisesti ilmoittautumisjärjestyksessä. Hobby Hour- harrastustuntien tavoitteena kuitenkin on, että mahdollisimman monella oppilaalla on mahdollisuus osallistua ainakin yhteen Hobby Hour- harrastukseen. Jos lapsi tai nuori on kiinnostunut osallistumaan useampaan Hobby Hour- ryhmään, niin ilmoittautumislomakkeella pyydetään kirjaamaan, mikä ryhmä on ykköstoiveena. Useampaan ryhmään osallistuminen on mahdollista silloin, kun ryhmissä on tilaa. Hankekoordinaattori on yhteydessä perheeseen, jos osallistuminen johonkin harrastusryhmään ei ole mahdollista.

Toimintaa suunnitellaan lasten ja nuorten toiveita kuunnellen 

Koulukohtaisen harrastustarjonnan suunnittelussa pyritään huomioimaan mahdollisimman paljon lasten ja nuorten toiveita. Vihdissä suunnittelun pohjana käytetään vuoden 2022 valtakunnallista koululaiskyselyä, johon on vastannut lähes 1 500 vihtiläistä lasta ja nuorta. Harrastusryhmiin osallistuneilta sekä huoltajilta kerätyissä palautekyselyissä kartoitettiin, mitä harrastuksia kouluille ja lähialueille toivotaan. Lisäksi harrastustoiveita on mahdollista jättää läpi lukuvuoden sähköisen lomakkeen kautta. 

Vihdin peruskoulujen harrastustarjontaan kuuluu muun muassa parkour, kuntosali, tanssi, teatteri, kuvataide, musiikki, ruuanlaitto, koodaus ja pelisuunnittelu, kiipeily, keilaus, e-sports sekä erilaiset liikuntakerhot. 

Lukuvuodelle 2022-2023 Vihdin kunnalle myönnettiin 90 000 euroa valtionavustusta Hobby Hour-harrastetuntien järjestämiseen. Tarkemmat tiedot Hobby Hour- harrastustarjonnasta löytyy kunnan harrastushausta.

Valitettavasti kaikkiin paljon toivottuihin harrastuksiin ei vielä ole löytynyt ohjaajaa eikä suosituimpien harrastusten ohjaajia ole riittänyt kaikille kouluille. Jos sinulla on kokemusta lasten ja nuorten harrastustoiminnan ohjaamisesta sekä mahdollisuus harrastustuntien ohjaamiseen iltapäivisin, niin lue lisää siitä, miten pääset mukaan yhteistyökumppaniksi lähde mukaan yhteistyökumppaniksi! -sivulta. 

Ajankohtaista

Vihtiläiset vaikuttivat kotikuntansa ympäristöön näkyvästi viime vuonna – myös tänä vuonna vaikuttaminen on mahdollista

27.2.2019 – Asukasosallisuus on tärkeä osa Vihdin kunnan päätöksentekoa, ja sitä tuetaan…

Ohje perusopetuksen ensimmäiselle luokalle ilmoittautumisesta Wilmassa

28.1.2019 – Peruskoulun 1. luokalle ilmoitetaan vuonna 2012 syntyneet lapset. Kouluun ilmoittautuminen…

Kouluruokaa kehitetään Vihdissä osallistavin menetelmin

24.1.2019 – Kouluruokaa kehitetään Vihdissä osallistavin menetelmin yhdessä koulujen oppilas- ja opettajaedustajien…

Aivot liikkeelle! Tervetuloa kuulemaan liikunnan vaikutuksista koulumenestykseen.

16.1.2019 – Koulupäivän aikaisella liikunnalla on monia myönteisiä vaikutuksia oppimiselle ja myös…

Perusopetuksen ensimmäiselle luokalle ilmoittautuminen

19.12.2018 – Peruskoulun 1. luokalle ilmoitetaan vuonna 2012 syntyneet lapset. Kouluun ilmoittautuminen…

Otalampi-talon 10-vuotisjuhlapäivä 10.10.

1.10.2018 – Otalampi-talossa vietetään 10-vuotisjuhlapäivää  keskiviikkona 10.10. Avoimet ovet klo 9 -…

Vihdille 82 000 euron avustus Liikkuva koulu -hankkeeseen: oppilaat pois pulpeteista

14.6.2018 – Vihdin kunta on saanut Liikkuva koulu -hankkeelle 82 000 euron…

Vihdin kunnan ja Thaimaan Suomen Suurlähetystön varhaiskasvatus- ja perusopetusyhteistyö tavoittaa tuhansia opettajia Thaimaassa

22.3.2018 – Tiedote 22.3.2018 Vihti ja Thaimaa ovat aloittaneet koulutusyhteistyön, jossa vihtiläiset…

  • Edellinen
  • 1
  • …
  • 7
  • 8
  • 9
  • Seuraava

Viimeksi päivitetty 13.02.2023

Etusivu / Kasvatus ja koulutus / Harrastamisen Suomen malli – Hobby Hour

Asukasosallisuus on tärkeä osa Vihdin kunnan päätöksentekoa, ja sitä tuetaan uusilla toimintatavoilla

Kun valtuuston päätöksellä otettiin viime vuonna testikäyttöön uusi osallistuvan budjetoinnin menetelmä, lähdettiin Vihdissä rohkeasti kokeilemaan jotain aivan uutta. Kyse on myös Suomen mittakaavassa varsin uudenlaisesta tavasta päättää asioista.

Kunta avasi osallistuvan budjetoinnin pilotin myötä asukkailleen merkittävän tavan vaikuttaa suoraan kunnan toimintaan ja omaan asuinympäristöönsä. Kaikilla oli keväällä 2018 mahdollisuus päättää yhteisesti siitä, mihin 50 000 euroa käytetään oman kotikunnan viihtyvyyden lisäämiseksi.

Rohkea päätös kannatti, sillä osallistuva budjetointi toimii erinomaisesti myös käytännössä, kuten vuoden 2018 Viihtyisämpi Vihti -pilotti osoitti. Siksi mallia jatketaan tänä vuonna.

”Viime vuonna rahalla oli mahdollista toteuttaa jopa kaksi eniten ääniä saanutta ehdotusta. Toteutukset olivat isoja, kun puhumme kokonaisesta liikuntapaikasta, eli Pajuniityn esteradasta sekä merkittävistä välinehankinnoista useamman koulun pihalle. Onnistumisesta on tietysti kiittäminen ennen kaikkea kaikkia aktiivisesti ideointiin ja äänestykseen osallistuneita asukkaitamme”, kertoo Vihdin kunnan hallintoasiantuntija Saara Rahkonen-Rannikko.

”Ensimmäinen pilottivuosi oli todella onnistunut, mutta tarkoitus on, että tämä on pysyvä toimintamalli, ja siksi vastaava vaikuttamismahdollisuus on kaikilla vihtiläisillä myös tänä keväänä. Kokemuksemme viime vuonna ideointivaiheessa saaduista ehdotuksista, joita siis oli yli 200 laadukasta ideaa, sekä äänestysvaiheen aktiivisuudesta olivat todella hyviä, myös peilatessa niitä lähialueiden vastaavaa mallia testanneisiin kuntiin ja kaupunkeihin. Haluamme myös laajentaa mallia tälle vuodelle viime vuoden kokemusten perusteella. Saimme asukkailta viime kerralla myös sellaisia ideoita, esimerkiksi taideprojekteja, jotka olivat erinomaisia, mutta eivät suoraan täyttäneet kriteerinä ollutta investoinnin määritelmää. Siksi tänä vuonna on tarkoitus, että myös hieman pienemmät kehittämisideat voidaan ottaa paremmin huomioon”, Rahkonen-Rannikko kertoo.

Lisätietoa vaikuttamismahdollisuuksista ja osallistuvasta budjetoinnista vuonna 2019 on tulossa pian, sillä ideointivaihe käynnistyy jälleen maaliskuussa.

Liikunnallisuus ja aktiivisuus näkyivät asukkaiden valinnoissa vuonna 2018

Erityistä uudelle osallistuvan budjetoinnin menetelmälle ei ole ainoastaan se, että asukkailla on mahdollisuus kertoa mielipiteensä ja suoraan vaikuttaa siihen, mihin rahaa käytetään, vaan myös se, että päätökset tulevat näkyviin asukkaille prosessin ansiosta nopeasti.

Viime keväänä päätöksen rahan käyttökohteista tekivät kuntalaiset kahdessa vaiheessa (ideointivaiheessa maaliskuussa ja äänestysvaiheessa touko-kesäkuussa). Vaikka päätös tehtiin kesäkuun alussa, ovat kaikki päätetyt toteutukset olleet käyttövalmiina kohteissa ja avoinna kaikille käyttäjille jo loppuvuoden aikana.

Päätös käyttökohteesta oli kuntalaisäänestyksen perusteella selkeä. Raha käytettiin äänestystuloksen perusteella lähiliikuntamahdollisuuksien kehittämiseen kahdella eri tavalla: eniten ääniä saanut toteutus oli Nummelan Pajuniittyyn syyskuussa avattu uudenlainen monipuoliseen liikuntaan soveltuva esterata, joka sai nimekseen Pajuniityn Bootcamp.

Toiseksi ääniharavaksi ja kehityskohteeksi kuntalaiset nostivat kevään 2018 äänestyksessä koulujen piha-alueiden kehittämisen. Vuoden 2018 osallistuvan budjetoinnin pilotin rahalla hankittiin siten Pajuniityn esteradan lisäksi myös uusia välineitä Pappilanpellon, Nummelanharjun, Otalammen ja Kuoppanummen kouluille.

Hankinnat toteutettiin suoraan kuntalaisilta saatujen toiveiden perusteella. Osallistuvan budjetoinnin aikana kuntalaisten toiveissa nousivat esiin erityisesti toiveet kiipeilyvälineistä ja -paikoista lapsille ja nuorille sekä erilaiset pelivälineet. Muun muassa ulkopingispöytiä toivottiin nimenomaisesti Otalammen ja Kuoppanummen kouluille, ja toiveeseen myös vastattiin.

Peruskoulun lehtori Timo Tapio Nummelanharjun koululta testaa uutta Monkeybars -telinettä ja toteaa sen hyväksi. ”Yläkouluilla liikutaan vähemmän välituntien aikana kuin alakoulussa. Uudet laitteet ovat herättäneet kuitenkin kiinnostusta.”

Toteutuksissa otettiin huomioon myös koulujen pihojen varustusten kartoitus, joka kunnassa oli tehty vastikään Liikkuva koulu -hankkeessa. Erityisesti myös niihin pihoihin saatiin lisäpanostusta, joissa varustus on kartoituksen mukaan ollut tällä hetkellä heikko. Kuntalaisten toiveen mukaisesti hankinnoilla on parannettu koulujen pihojen varustuksia. Samalla edistetään lasten ja nuorten liikuntamahdollisuuksia myös koulupäivän ulkopuolella.

Yhteistyötä toteutuksessa ja asennuksissa Liikkuva koulu -hankkeen kanssa

Koulujen pihoille on tehty panostuksia Vihdissä erityisesti myös Liikkuva koulu -hankkeen ansiosta. Liikkuva koulu -avustusta on haettu Vihdissä koulujen pihojen liikunnallistamiseen lukuvuosille 2017 – 2018 ja 2018 – 2019.

Välinehankintoja Liikkuva koulu -hankkeessa tehtiin syksyllä 2018 muun muassa siten, että Otalammen koululle asennettiin kiipeilypyramidi sekä Pappilapellon koululle hämähäkkikeinu ja uusittiin tasapainopuomit. Aiemmin keväällä 2018 hankittiin Nummelan sekä Nummelanharjun kouluille muun muassa koripallokorit ja hämähäkkikeinu sekä Nummelan koululle myös palloseinä. Toiminta jatkuu myös tänä vuonna, kun Liikkuva koulu -hankkeessa jatketaan työtä lasten ja nuorten liikuntamahdollisuuksien edistämiseksi erityisesti koulupäivien aikana.

Syksyllä 2018 Liikkuva koulu -hankkeen ja osallistuvan budjetoinnin aikataulut onnistuttiin yhdistämään siten, että kunnan tilapalvelussa molempien projektien asennukset pystyttiin tekemään yhtä aikaa eri kouluilla. Tämän ansiosta myös projektien tuotokset näkyivät kouluilla yhtenäisinä kokonaisuuksina.

Otalammen koululla uudet laitteet on otettu vastaan ilolla


Otalammen koululla uutta kiipeilypyramidia Osallistuvan budjetoinnin ja Liikkuva koulu -hankkeen vetäjille esitelleet kakkosluokkalaiset Robert, Eemeli, Daniel, Marko, Visa, Aleksi, Veera, Hilkka, Terttu, Liinu ja Onerva kertovat, että uudet laitteet ovat jänniä ja ”ihan parasta on se, että hämähäkkitelineessä voi leikkiä Palomies Samia kavereiden kanssa”.

2.-luokkalaiset kertovat, että pihalla tulee kiipeiltyä, voimisteltua ja leikittyä hippaa, mutta myös toiveita uusille hankinnoille näiltä innokkailta ideanikkareilta vielä löytyy.

Liikkuva koulu -hankkeen myötä yläkoulun puolelle on hankittu Xbox ja tanssipeli innostamaan oppilaita liikkumaan välituntien aikana.  Myös alakoululaiset ovat päässeet kokeilemaan peliä. Koska testattu tanssipeli oli niin kiva, se pääsee 2. -luokkalaisten toivelistalle Airtrack -volttiradan, pingispöydän ja karusellin seuraksi.

Osa toiveista on jo täytetty, sillä pingispöytä on osallistuvan budjetoinnin ansiosta saatu koululle. Myös kiipeilyratoihin ollaan koululla tyytyväisiä. ”Uudet laitteet on otettu vastaan ilolla ja on ihana nähdä, että lapset ovat keksineet hienoja yhteisleikkejä uusissa välineissä”, opettaja Aija Göös kertoo.  Laitteita käyttävät niin isommat kuin pienemmätkin oppilaat.

Eri toimijoiden panostukset ja yhteistyö lasten ja nuorten liikunnan tukemiseksi näkyvät koulujen pihoilla käytännössä. Pappilanpellolle rakentui uusi kiipeilyteline (vas.) osallistuvan budjetoinnin ansiosta sekä Liikkuva koulu -hankkeen myötä uusi linnunpesäkeinu (oik.) sekä tasapainopuomit.

”On todella hienoa, että kuntalaisilta tulleet toiveet, jotka osallistuvan budjetoinnin pilotissa viime keväänä nousivat esiin, tukevat lasten- ja nuorten liikuntamahdollisuuksien edistämistä. Yhteistyö toteutuksissa on tukenut myös Liikkuva koulu -hankkeen tekemäämme työtä parissa ja kertoo siitä, että panostuksia on aidosti tarvittu. Valtion Liikkuva koulu -avustus peruskouluille loppuu kuitenkin tämän lukuvuoden päättyessä. Tällä hetkellä käydään läpi hankkeessa hyväksi todettujen toimintamallien vakiinnuttamismahdollisuuksia. Lisäksi suunnitelmissa on hakea valtion avustusta lukuvuodelle 2019 – 2020 liikunnan lisäämiseksi lukion ja mahdollisesti toisen asteen opiskelijoiden koulupäiviin”, Vihdin kunnan Liikkuva koulu -hankkeen koordinaattori Pauliina Saarinen den Hollander kertoo.

Otalammen 2.-luokkalaiset iloitsevat uusista, toivotuista pihavälineistä. (Kuva: Saara Rahkonen-Rannikko)
Etusivu / Kasvatus ja koulutus / Harrastamisen Suomen malli – Hobby Hour

Peruskoulun 1. luokalle ilmoitetaan vuonna 2012 syntyneet lapset. Kouluun ilmoittautuminen tapahtuu Wilma -järjestelmän kautta 15.1.2019-31.1.2019 välisenä aikana.

OHJE KOULUUN ILMOITTAUTUMISESTA INTERNETISSÄ

Etusivu / Kasvatus ja koulutus / Harrastamisen Suomen malli – Hobby Hour

Kouluruokaa kehitetään Vihdissä osallistavin menetelmin yhdessä koulujen oppilas- ja opettajaedustajien kanssa. Kouluruoka on tärkeä osa lasten ja nuorten arkea. Kouluruoka puhuttaa ja herättää myös tunteita. Kouluruoan arvo on tunnistettu, ja se otetaan vakavasti Vihdissä. Siksi alan ammattilaiset ovat halunneet tehdä työstään ja kouluruoan suunnitteluprosessista aiempaa avoimemman ja toteuttavat nykyisin kouluruoan suunnittelua yhdessä oppilaiden kanssa.

Ateriapalvelun henkilökunta on ottanut oppilaat sekä opettajat mukaan kouluruoan ja ruokalistojen suunnitteluun. Joka vuosi tehdään loppuvuoden aikana kouluruokakysely, jonka tulokset käydään yhdessä läpi. Tämän vuoden ensimmäisellä tapaamiskerralla tiistaina 22.1. käytiin yhdessä läpi kouluruokakyselyn vuoden 2018 tuloksia ja keskusteltiin koulujen oppilaiden kokemuksista kouluruokailuun liittyen. Tilausuudessa kunkin koulun edustaja sai kertoa koulujensa suosikki ruoat ja kehittämisehdotukset, jotka kirjattiin yhdessä ylös. Paikalla tuloksia kuulemassa olivat ateriapalvelun työntekijät, jotka laittoivat muistiin niin toiveet kansainvälisistä teemapäivistä kuin bataattipihvien toimivuudesta ja ehdotukset pilottikokeilusta pinaattikeiton ja lihakeiton suosion testaamiseksi.

”Olennaista meille tässä prosessissa on se, että oppilaiden mielipiteet pystytään ottamaan aidosti huomioon, ja ne tulevat näkyviin ruokalistoille”, kertoo ruokapalvelupäällikkö Tuija Wickström.

Lisäksi yhteistyöprosessi tuo kouluruoan taustatekijät ymmärrettäviksi, kun keskustelussa käydään läpi myös muutosten vaikutuksia ja suunnittelussa huomioitavia taustatekijöitä siitä, miten kouluruokalistat Vihdissä toteutetaan. Miksi esimerkiksi kalaruokaa ei voi suoraan vaihtaa liharuokaan ilman, että listalle täytyy jonnekin toisaalle tuoda uusi kalaruoka, mitä ruoka maksaa tai miksi kotimainen ohra on esimerkiksi tuontiriisiä parempi vaihtoehto.

Vihdin kouluruoan suunnittelussa pyritään huomioimaan monipuolinen ruokavalio ja ravintoarvoiltaan laadukkaat kokonaisuudet, mahdollisimman laaja kasvis- ja kalavaihtoehtojen määrää sekä ympäristö- ja ekologiset näkökulmat. Vuorovaikutuksen kautta vihtiläisten nuorten ajatukset ja toiminnan suunnittelun taustat kohtaavat ja muodostavat aiempaa paremmin oppilaita palvelevan kouluruokakokonaisuuden.

”Esimerkiksi ruokalistojen määrää, eli viiden viikon syklin käyttöönottoa, on toteutettu viime vuonna saatujen palautteiden perusteella. Tänä vuonna saatiin palautetta siitä, että tämä toteutettu kiertomuutos on ollut onnistunut ja ruokamuutokset toimivat. Saimme tapaamisessa jälleen tukea ja taustatietoa ruokailijoiltamme siitä, mitä voimme kehittää tänä vuonna sekä vahvistusta muun muassa meillä ruokahävikkitiedoissa näkyville muutostarpeille tiettyjen ruokien kohdalla”, toteaa Wickström.

Seuraava tapaaminen on kolmen viikon kuluttua, jolloin oppilaat pääsevät testimaistamaan uusia ruokia. Näin heillä on mahdollisuus vaikuttaa lopputulokseen prosessin eri vaiheissa ja aidosti osallistuen tehdä kouluruokalistasta oppilaiden ja koulujen näköinen kokonaisuus.

Kouluruokailu on tärkeä osa päivän energiansaantia – avoin palveluperiaate näkyy myös uusina sovelluksina, sillä kouluruokalistoja voi lukea nyt myös uudesta mobiilisovelluksesta

Vihdin koulujen ruokalistat ovat pian koko perheen helposti seurattavissa myös mobiilissa. Ruokalistat näkyvät ilmaisessa AivoMenu-sovelluksessa, jonka voi ladata 28.1.2019 alkaen mm. Google Play -kaupasta. Kun asetuksista valitsee sijainniksi Suomen sekä maakunnaksi Etelä-Suomen, voi mobiilisovelluksesta selata suoraan Vihdin koulujen ruokalistoja ja pysyä ajan tasalla helposti siitä, mitä kouluruokaa on esimerkiksi lapsen harrastuspäivinä tarjolla. Mobiilisovelluksessa näkyvät ensi vaiheessa perusruoat kuvineen, mutta tarkoitus on, että sovellukseen tulevat tarkasti näkyviin myös kasvisruoat ja ruokien ravintoarvot.

Ruokapalvelupäällikkö Tuija Wickström (edessä) ja ruokapalvelutyönjohtaja Marianne Nieminen kuuntelevat oppilaiden toiveita.

Tutustu ateriapalvelun sivuihin >>

Etusivu / Kasvatus ja koulutus / Harrastamisen Suomen malli – Hobby Hour

Koulupäivän aikaisella liikunnalla on monia myönteisiä vaikutuksia oppimiselle ja myös vapaa-ajalla tapahtuvan liikunnan on todettu olevan yhteydessä hyvään koulumenestykseen.

Viimeisen parin vuosikymmenen aikana aivotutkijat ovat selvittäneet, miten liikunta ja liike vaikuttavat aivoihin ja oppimiseen. Jyväskylän normaalikoulun tutkija-opettaja (fysiikan lehtori, FM) Hannu Moilanen vierailee helmikuussa Vihdin yläkouluilla kertomassa liikunnan positiivisista vaikutuksista oppilaille ja koulun henkilökunnalle.

Kutsumme myös kaikki Vihdin peruskoululaisten vanhemmat kuuntelemaan, kun Moilanen kertoo, miten oppilaat voivat hyötyä liikunnan positiivista vaikutuksista koulupäivän aikana ja arjessa. Luennolla tarjotaan tietoa viimeisimmistä tutkimuksista ja siitä, miten liikunta, uni, stressi ja ravinto vaikuttavat aivoihin ja oppimiseen. Tilaisuudessa tarjotaan myös konkreettisia vinkkejä siihen, miten kotona voitaisiin tukea oppilaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kehitystä ja oppimista.

Molemmilla luennoilla osallistujien kesken arvotaan 30 euron lahjakortti (1 kpl/luento) palveluiden ostoon Vihdin kunnan liikuntapalveluilta. Lahjakortilla saa ostettua esimerkiksi uintipussin, jolla koko perhe saa uida niin paljon kuin ennättää yhden kuukauden aikana (ostopäivästä laskettuna) tai muita kunnan liikuntapalveluja.

Tilaisuuksia järjestetään kaksi:

Ke 6.2.2019 klo 18.00 – 19.00 Kuoppanummen koulukeskuksen ruokala (käynti pääovesta)
Ma 25.2.2019 klo 18.15 – 19.15 Nummelanharjun koulun ruokala

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja:

Liikkuva koulu -hankkeen koordinaattori Pauliina Saarinen-den Hollander p. 0440 421 183, pauliina.saarinen-den_hollander(ät)vihti.fi

Tutustu myös:

Opetushallituksen sekä LIKES-tutkimuskeskuksen julkaisema tilannekatsaus, johon on koottu tietoa vuosien 1990─2016 aikana tiedelehdissä julkaistuista tutkimuksista.

”Vähän liikkuva nuori yläkoulussa” sekä muita Liikkuva koulu -tutkimustiivistelmiä >>

Liikkuva koulu -hankkeen puitteissa järjestetään koulutuksia myös opettajille. Kuvassa Vihdin opettajien Draamaa koulupäivään -koulutuksessa kehittämä ”Liikkuva koulu -kone”.
Etusivu / Kasvatus ja koulutus / Harrastamisen Suomen malli – Hobby Hour

Peruskoulun 1. luokalle ilmoitetaan vuonna 2012 syntyneet lapset. Kouluun ilmoittautuminen tapahtuu Wilma -järjestelmän kautta 15.1.2019-31.1.2019 välisenä aikana. Wilmassa ja kunnan nettisivulla on tarkemmat ohjeet ilmoittautumisesta. Jos ilmoittautumisessa on ongelmia, ottakaa yhteyttä koulutoimistoon Virve Aroketoon virve.aroketo@vihti.fi p. 044 467 5567.

Lukuvuodeksi 2018-2019 koululykkäystä saaneet lapset ilmoittautuvat kuten muutkin koulutulokkaat.

Mikäli huoltaja hakee lapselleen lykkäystä koulunkäynnin aloittamiseen, tulee asiasta täyttää kirjallinen hakemus, joka toimitetaan lähikoulun rehtorille. Hakemukseen liitetään psykologin tai lääkärin asiantuntijalausunto lykkäyksen perusteista. Hakemuslomakkeita saa koulutoimistosta, kouluista sekä kunnan nettisivuilta perusopetuksen alta lomakkeista
https://www.vihti.fi/wp-content/uploads/Koulunkäynnin-poikkeuksellinen-aloittaminen.pdf

Jos lapsi pyrkii erityisestä syystä muuhun kuin omaan lähikouluunsa, tulee huoltajan täyttää ”koulunkäyntioikeus vieraaseen kouluun” –lomake, joka on tulostettavissa kunnan nettisivulta perusopetuksen alta lomakkeista ja toimittaa se perusteluineen lähikoulun rehtorille 31.1.2019 mennessä.
https://www.vihti.fi/wp-content/uploads/Hakemus-vieraaseen-kouluun.pdf

Kunnan kuljetusperiaatteiden mukaisesti huoltaja vastaa oppilaan toissijaiseen koulupaikkaan kuljettamisesta ja saattamisesta aiheutuvista kustannuksista, mikäli koulupaikkaa ei ole erityiseen tukeen perustuen oppilaalle kunnan toimesta osoitettu. Kuljetusperiaatteet löytyvät kunnan nettisivuilta kasvatus ja koulutus -sivujen alta kohdasta koulukuljetukset https://www.vihti.fi/kasvatus-ja-koulutus/koulukuljetukset/

Lisätietoja koulujen rehtoreilta sekä koulutoimistosta.

Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta

Koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaan järjestetään erillinen haku, josta tiedotetaan

Wilmassa ja kunnan nettisivuilla erikseen. Haku on 4.3.2019- 25.3.2019 sähköisessä Wilma –järjestelmässä. Keskitetyn hakuajan ulkopuolella haku iltapäivätoimintaan tapahtuu hakulomakkeella, joka on tulostettavissa kunnan kotisivuilta kasvatus ja koulutus –sivujen alta koululaisten iltapäivätoiminta
https://www.vihti.fi/wp-content/uploads/2018/12/Iltapaivatoiminnan-hakulomake.pdf

Kehitysvammaisten koululaisten aamuhoitoon ja iltapäivätoimintaan haetaan kunnan nettisivulta tulostettavalla lomakkeella lukuvuodeksi 2019-2020
https://www.vihti.fi/wp-content/uploads/2018/12/Kehitysvammaisten-koululaisten-aamuhoito-ja_ip-hakemus-19_20.pdf

Paikkaa voi hakea 15.1.2019-25.3.2019.

Lisätietoja Hanna Arvilommilta hanna.arvilommi@vihti.fi  p. 044 0421563

Etusivu / Kasvatus ja koulutus / Harrastamisen Suomen malli – Hobby Hour

Otalampi-talossa vietetään 10-vuotisjuhlapäivää  keskiviikkona 10.10. Avoimet ovet klo 9 – 14. Tervetuloa!

Etusivu / Kasvatus ja koulutus / Harrastamisen Suomen malli – Hobby Hour

Vihdin kunta on saanut Liikkuva koulu -hankkeelle 82 000 euron avustuksen Etelä-Suomen aluehallintovirastolta (AVI). Hanke on alkanut Vihdissä lukuvuonna 2016 – 2017 ja jatkuu kolmannelle kaudelle lukuvuonna 2018 – 2019. Vihdin hankkeessa korostuu oppilashuollollinen näkökulma, jolloin toiminnan avulla tuetaan oppimista ja oppilaiden sosiaalisia taitoja. Opetushallituksen Liikkuva koulu -ohjelman yhteyspäällikkö Kirsi Naukkarinen pitää Vihdin monialaista yhteistyötä erittäin onnistuneena.

Hallituksen kärkihankkeisiin kuuluva valtakunnallinen Liikkuva koulu -hanke jatkuu Vihdissä kolmannelle kaudelle AVI:lta saadun avustuksen turvin. Hankkeen koordinaattori Pauliina Saarinen-den Hollander Vihdin kunnasta iloitsee hankkeen jatkumisesta ja kertoo, että hankkeeseen ovat olleet tyytyväisiä niin oppilaat kuin opettajatkin. Koulupäivän aikana tapahtuvan liikunnan on huomattu parantavan oppilaiden keskittymiskykyä sekä koulujen työrauhaa. ”Pyrimme ottamaan oppilaita mahdollisimman paljon mukaan toiminnan kehittämiseen, ja heidän toiveitaan on huomioitu esimerkiksi koulujen välinehankintoja tehtäessä. Oppilaiden ja opettajien yhteiset koulutukset ovat motivoineet molempia osapuolia toiminnallisessa oppimisessa ja antaneet virtaa koulupäivään”, Saarinen-den Hollander kertoo.

Keskiössä toiminnallinen oppiminen

Päättyneenä lukuvuonna Vihdin hankkeessa panostettiin erityisesti kouluilla kiertävien liikunnanohjaajien toimintaan. Ylä- ja alakouluissa kiertäneet liikunnanohjaajat ovat liikuttaneet lapsia koulupäivän aikana ja vieneet kouluille vinkkejä taukoliikuntaan sekä siihen, miten toiminnallisin keinoin voitaisiin tukea opetusta. Muun muassa opetuksen pelillistämisen kautta voidaan lisätä mielenkiintoa oppimiseen: esimerkiksi liikkuvissa lautapeleissä osallistujat toimivat itse pelinappuloina ja oppivat samalla esimerkiksi matematiikkaa, reaaliaineita tai kieliä. Oppilaat ovat myös aktivoituneet suunnittelemaan itse opetuspelejä koulunkäynnin tueksi. Liikuntaa oppitunneille lisättiin myös virtuaalisten oppimispelien kautta, jolloin tehtäviä ratkottiin mobiililaitetta hyödyntäen esimerkiksi koulun tiloissa suunnistamalla.

Päättyneen lukuvuoden aikana oppilaita koulutettiin toimimaan välituntiliikuttajina ja kokeiltiin maksuttomien liikuntamahdollisuuksien tarjoamista yläkoululaisille kuntosalin, uinnin ja vapaan liikuntatuokion kautta. Aiempina lukuvuosina hankkeen puitteissa on esimerkiksi järjestetty uimakouluja, hankittu kouluille liikuntavälineitä sekä tarjottu oppilaille ja opettajille liikunnallisia lajikokeiluja.

Tulevan lukuvuoden avustusta on tarkoitus käyttää muun muassa liikunnanohjaajien toiminnan jatkamiseen, liikunta-/pihavälineiden hankkimiseen kouluille sekä oppilaiden kuljetuskustannuksiin liikuntahalleille ja -tapahtumiin. Lisäksi kehitetään yhteistyötä paikallisten liikunta- ja urheilujärjestöjen kanssa sekä koulutetaan opettajia.

Oppilashuolto tärkeässä osassa hanketta   

Oppilashuollollinen näkökulma on Vihdissä otettu olennaiseksi osaksi hanketta. Vastaava kuraattori Reetta Knuuttila kertoo, että kouluilla kiertävien liikunnanohjaajien kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä ja liikunnan avulla pyritään löytämään keinoja myös oppilaiden sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. ”Liikunnanohjaaja on esimerkiksi työskennellyt sellaisten ryhmien kanssa, joissa harjoitellaan ryhmässä toimimisen, kannustamisen ja häviämisen taitoja. Taitojen kehittyessä myös kouluviihtyvyys paranee, mikä puolestaan edesauttaa oppimista”, taustoittaa Knuuttila.

Opetushallituksen Liikkuva koulu -ohjelman yhteyspäällikkö Kirsi Naukkarinen tutustui Vihdin hankkeeseen Nummelan koululla loppuvuodesta 2017. Hän oli ilahtunut toiminnan moninaisuudesta ja siitä, että pitkäjänteiselle ja jatkuvalle toiminnalle oli luotu hyvä pohja ja selkeät suunnitelmat. ”Oppilashuollon ja kuraattorin mukanaolo toiminnassa on loistavaa. Toiminnan avulla tuetaan oppimisen lisäksi oppilaiden sosiaalisten taitojen kehittymistä, mikä osaltaan vaikuttaa positiivisesti myös muuhun koulunkäyntiin. Vihdin tapaa toimia hankkeessa voisi hyödyntää myös muissa kunnissa”, toteaa Naukkarinen.
—————

Liikkuva koulu on hallituksen kärkihanke

Liikkuva koulu -ohjelman kehittämisavustuksilla tuetaan kuntia ja koulutuksen järjestäjiä ohjelman tavoitteiden ja toimenpiteiden toteuttamisessa peruskouluissa ja toisella asteella. Liikkuvan koulun tavoitteena on aktiivinen ja viihtyisä koulupäivä. Pyrkimyksenä on, että jokainen peruskoululainen liikkuu vähintään tunnin päivässä. Jokainen koulu voi toteuttaa liikkuvaa koulupäivää omalla tavallaan. Toteutuksessa keskeistä on oppilaiden osallisuus, oppimisen edistäminen sekä liikkumisen lisääminen ja istumisen vähentäminen.

Lisätietoja:

Vihdin kunta, Liikkuva koulu -hankkeen koordinaattori Pauliina Saarinen-den Hollander, puh. 0440 421 183, pauliina.saarinen-den_Hollander(ät)vihti.fi
Vihdin kunta, vastaava kuraattori Reetta Knuuttila, puh. 050 574 1912, reetta.knuuttila(ät)vihti.fi

Etusivu / Kasvatus ja koulutus / Harrastamisen Suomen malli – Hobby Hour

Tiedote 22.3.2018

Vihti ja Thaimaa ovat aloittaneet koulutusyhteistyön, jossa vihtiläiset peruskoulun opettajat sekä lastentarhanopettajat kouluttavat thaimaalaisia kollegojaan suomalaisten opetusmetodien saloihin. Opettajat ovat juuri palanneet Thaimaasta Suomeen ensimmäiseltä viikon pituiselta koulutusjaksolta, ja molempien osapuolten positiivisten kokemusten johdosta seuraava koulutusjakso on jo sovittu toteutettavaksi tulevana syksynä. Tarkoituksena on kouluttaa opettajia vaiheittain kaikissa provinsseissa.

Yhteistyötä rakennettu pitkäjänteisesti

Koulutusyhteistyötä on rakennettu Vihdin ja Thaimaan välillä pitkäjänteisesti, sillä Thaimaasta on käyty jo muutaman vuoden ajan tutustumassa Vihtiin ja vierailtu muun muassa Kuoppanummen yhtenäiskoulussa. Viime syksynä Thaimaan nykyinen Suomen suurlähettiläs Nopporn Adchariyavanich vieraili Vihdissä edeltäjänsä tavoin, ja tapasi kunnan johdon lisäksi opettajia, joilla on kokemusta kansainvälisestä yhteistyöstä ja kiinnostusta sen kehittämiseen. Suurlähettiläs on kertonut, että koulutusyhteistyön kehittäminen on yksi tärkeimmistä asioista, joita hän haluaa edistää omalla lähettiläskaudellaan Suomessa.  Yhteistyössä hänestä olennaisinta on, että sitä tehdään ruohonjuuritasolla ihmisiltä ihmisille. Tutustuminen suomalaiseen opetukseen Vihdissä antoi pontta asian viemiseksi eteenpäin.

Suurlähettiläs haluaa edistää etenkin perusopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa tehtävää yhteistyötä, sillä hän pitää tasokasta peruskoulutusta jokaisen perusoikeutena. Korkeakoulutasolla yhteistyötä Suomen kanssa jo tehdään, mutta tärkeässä roolissa opintiellä nähdään pienten lasten koulutuksen kehittäminen etenkin Thaimaan maaseudulla, jossa pieniä kouluja on noin 15 000.

Viikossa suomalaisoppia parille sadalle thaimaalaisopettajalle

Kaksi vihtiläistä opettajaa sekä yksi lastentarhanopettaja kouluttivat Thaimaassa viikon mittaisen koulutusjakson aikana satoja kollegojaan, ja vierailivat kahdessa thaimaalaisessa oppilaitoksessa. ”Tutustuimme Bangkokin alueella sijaitsevan Roong Aroonin toimintaan ja työskentelytapoihin. Roong Aroon aloittaa yhteistyön Kuoppanummen koulukeskuksen yläkoulun kansainvälisyyskerhon kanssa”, kertoo äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Pirjo Leväniemi, joka ohjaa kansainvälisyyskerhoa Vihdissä.

Toinen vierailukoulu oli Pattayan kaupungin koulu, jossa oli yli tuhat oppilasta. ”Näiden oppilaiden kanssa työskentelimme pitäen erilaisia oppitunteja viikon aikana. Heitä hieman jännitti työskennellä kanssamme, kun luokan takana istui kymmeniä opettajia observoimassa opetusta”, Leväniemi toteaa.

Thaimaalaisille opettajille järjestettiin koulutusta muun muassa suomalaisesta koulutusjärjestelmästä, opetusmetodeista, arvioinnista, motivaatiosta sekä oppilaantuntemuksesta . Thaimaalaiset opettajat lähtivät innokkaasti mukaan erilaisiin ryhmätöihin ja toiminnallisiin harjoituksiin, sillä tehtävät oli suunniteltu sovellettavaksi päiväkodin ja koulun arkipäivään ja opetukseen. ”Vaikka edustamme tavallaan eri asteita esiopetuksesta yläkouluun, halusimme nostaa yhteisen opettajuuden agendalle. Me vaihdoimme koulutusryhmiä, eli me kaikki opetimme ylä- ja alakoululaisia sekä eskarilaisia. Tämä rajojen rikkominen hieman hämmästytti opettajia, ja keskustelimme thaimaalaisopettajien kanssa paljon kasvatuksesta ja koulutuksesta. Viikko oli upea kokemus”, kiteyttää Leväniemi.

Kansainvälisiä vieraita Vihdissä jo vuosia

Vihdissä vierailee vuosittain useita kansainvälisiä ryhmiä, jotka haluavat tutustua suomalaiseen kasvatus- ja koulutusosaamiseen. Thaimaan kanssa aloitettu koulutusyhteistyö on merkittävä askel Vihdin kunnan sivistystoimialalle, sillä kansainvälinen yhteistyö tarjoaa myös opettajille mielenkiintoisia mahdollisuuksia oman osaamisen kehittämiseen.

”Suurlähettiläs Noppornin rooli yhteistyön rakentajana on ollut merkittävä, ja hänen ansiostaan Vihdillä on mahdollisuus tuoda esiin suomalaista opetustaitoa tavalla, johon emme vain omin voimin olisi kyenneet. Myös vihtiläisen Thaimaassa toimivan yrittäjän Juha Ritvalan apu on ollut yhteistyön luomisessa korvaamatonta”, kiittää Vihdin kunnanjohtaja Sami Miettinen. ”Olen erittäin ylpeä vihtiläisistä opettajista, jotka omalla vakuuttavalla osaamisellaan ovat saaneet kiitosta Thaimaasta korkean tason virkamiehiä myöten, ja siten mahdollistaneet koulutusyhteistyön jatkumisen myös tulevaisuudessa”, iloitsee Miettinen.

Suurlähettiläs kiittelee tehokasta yhteistyötä ja suomalaisten opettajien taidokkuutta. Hän korostaa erityisesti suomalaisten opetustekniikoiden menestyksekkyyttä turvallisen ja rohkaisevan ilmapiirin luomisessa. ”Suomalaiset opettajat ovat erittäin taitavia kannustamaan luovaan ajatteluun ja auttavat oppilaita ymmärtään opettamansa asiat ulkoa opettelun sijaan”, suurlähettiläs toteaa.

Vihdin kunta

  • Asemantie 30, Nummela
  • Postiosoite: PL 13, 03101 Nummela
  • Vaihde (09) 4258 3000
  • kunnanvirasto (at) vihti.fi
  • Aukioloajat
  • ma-to 8.00-15.30
  • pe ja arkipyhien aatto 8.00-14.00
  • Asukasluku 28 954

Vihdin Veden vikapäivystys (24/7)

puh. 0500 216 982

  • Muita asiointisähköposteja
  • rakennusvalvonta (at) vihti.fi
  • sivistystoimi (at) vihti.fi
  • kunnallistekniikka (at) vihti.fi
  • Palaute www-sivuista
  • webmaster (at) vihti.fi
  • Vinkkaa Vihdille
  • Laskutustiedot

 

 

 

Vihti Facebookissa