Vihdin yhteiskoulun järjestyssäännöt
Vihdin yhteiskoulun järjestyssääntöjen lähtökohtana ovat säännöt, joissa ei ole kieltoja vaan
ohjataan toivottuun käytökseen. Järjestyssääntöjen tavoitteena on luoda myönteinen
vuorovaikutus kouluyhteisön kaikkien jäsenten välille sekä edistää turvallisuutta ja viihtyvyyttä.
1. Järjestyssääntöjen tarkoitus, soveltaminen ja velvoittavuus
Järjestyssäännöt on tehty kaikkien noudatettaviksi. Kun kaikki toimivat sääntöjen mukaan,
koulupäivä on turvallinen ja viihtyisä. Koulun terveysturvallisuusohjeet voivat poiketa alla
olevista ohjeista.
2. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet
Minulla on oikeus
- opiskella turvallisessa oppimisympäristössä
- saada oikeudenmukaista ja tasa-arvoista kohtelua kaikilta
- yksityisyyteen ja koskemattomuuteen
- terveydenhuoltoon, kouluruokailuun ja oppilashuoltoon
Minulla on velvollisuus (perusopetuslaki 35§):
- osallistua opetukseen säännöllisesti ja parhaani tehden, kunnes olen suorittanut oppivelvollisuuteni
- hoidan tehtäväni tunnollisesti omaa ja toisten oppimista arvostaen
- käyttäydyn asiallisesti kaikkia koulumme jäseniä kohtaan ja siten ylläpidän omalta osaltani turvallisuutta
3. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
- Arvostan ja kunnioitan kaikkia koulumme jäseniä hyviä tapoja noudattaen.
- Otan vastuun koulutyöstäni.
- Noudatan minulle annettuja aikatauluja työjärjestyksen mukaisesti.
- Pidän yllä siisteyttä. Huolehdin tavaroistani ja koulun omaisuudesta.
- Olen vastuussa kouluun tuomistani arvoesineistä.
- Huomioin kestävän kehityksen periaatteet koulussamme, sen toiminnassa ja ympäristössämme.
- Vietän välitunnit koulun alueella. Huomioin kaikkien turvallisuuden ja ilmoitan koulun aikuiselle, jos havaitsen turvallisuuteen liittyvän vian tai puutteen.
- Poistun koulun alueelta vain opettajan luvalla.
- En kiusaa. Ilmoitan koulun aikuiselle, jos havaitsen kiusaamista.
- En tuo kouluun vaarallisia esineitä, tupakointivälineitä tai päihteitä, enkä tupakoi tai ole päihteiden vaikutuksen alaisena koulussa tai koulun tapahtumissa.
- En kuvaa tai julkaise koulussa kuvattua tai nauhoitettua materiaalia ilman lupaa.
- Kunnioitan tekijänoikeuksia, kun teen koulutehtäviä. Käytän tekoälyä ainoastaan opettajan ohjeiden mukaisesti.
4. Käytänteet
- Noudatan kohteliaita ja asiallisia käytöstapoja: kiitän, tervehdin ja otan toiset huomioon. Tulen oppitunneille ajoissa, huolehdin kouluvälineistäni ja kotitehtävistäni. Annan työrauhan kaikille.
- Otan päähineen pois päästä oppitunneilla, ruokalassa ja koulun tilaisuuksissa.
- Laitan ulkovaatteet naulakkoon tai reppuun. Käytän asiallista kieltä. En kiroile.
- Mobiililaitteiden (sisältää puhelinten lisäksi mm. kuulokkeet, älykellot, kaiuttimet, tietokoneet, pelilaitteet ja ohjaimet) käyttö on kielletty koulupäivän aikana erikseen määriteltyjä poikkeuksia lukuun ottamatta.
- Mobiililaitteita voidaan käyttää opetuksessa oppitunnilla oppimistarkoitukseen opettajan luvalla.
- Oppilas saa käyttää mobiililaitetta oppitunnilla tai muulloin terveydenhoitoonsa opettajan tai rehtorin luvalla. Tällöinkään sitä ei saa käyttää opetusta tai oppimista häiritsevällä tavalla.
- Koulupäivän alkaessa tuntia pitävä opettaja kerää puhelimet, ja niitä säilytetään lukitussa kaapissa/lukitussa tilassa. Puhelimen tulee olla häiriötä aiheuttamattomassa tilassa. Puhelin palautetaan oppilaalle koulupäivän päättyessä.
- En tuo kouluun energiajuomia.
- Olen tietoinen Wilma-käytänteistä: omat tunnukset, Wilma-merkinnät, koevarauslistat.
- Haen luvan poissaoloon ja selvitän koulutehtävät hyvissä ajoin ennen poissaoloa.
- Pidän työympäristön sekä koulualueen siistinä ja viihtyisänä.
- Noudatan välitunneista sovittuja sääntöjä.
- En vietä aikaani WC tiloissa. WC:ssä käyn yksin ja pidän tilat siisteinä.
- En poistu luvatta koulun alueelta koulupäivän aikana.
- Säilytän polkupyörän niille osoitetuissa telineissä koulun pihalla. En käytä sitä päivän aikana, enkä mene pyörien luokse välitunneilla.
- Säilytän skeitit ja skuutit koulun 1. kerroksen sisääntuloaulassa niille varatussa paikassa enkä tuo niitä ylempiin kerroksiin. En käytä skeittejä ja skuutteja sisällä.
- Pysäköin moponi koulupäivän ajaksi rannan puolelle kalustohallin vastapäätä, asfalttiin merkitylle mopoparkkialueelle. En myöskään aja mopolla tai mönkijllä kouluaikana.
- Noudatan koulumatkoilla liikennesääntöjä ja hyviä tapoja. En kulje koulumatkallani koulun parkkialueen läpi, vaan käytän jalkakäytävää.
5. Kurinpitotoimet
- Ensisijainen puuttumiskeino on kasvatuskeskustelu (perusopetuslaki 35§).
- Kasvatuskeskusteluun kutsutaan aina huoltaja.
- Wilmaan kertyneistä negatiivisista merkinnöistä on sovitut seuraamuskäytänteet.
- Jos oppilas käyttäytyy vastoin järjestyssääntöjä, häntä voidaan ojentaa
- perusopetuslaissa ja -asetuksessa olevien kurinpitosäännösten mukaan
- (perusopetuslaki 36§)
- Oppilas voidaan määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle voidaan antaa kirjallinen varoitus.
- Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkistaa oppilaiden tavarat.
- Rehtori ja opettaja voi ottaa oppimista häiritsevät tai vaaralliset esineet ja aineet tarvittaessa haltuunsa.
- Oppilas on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon esimerkiksi siivoamalla jälkensä (vahingonkorvauslaki 3. luku 1§).
Viimeksi päivitetty 18.08.2025