Länsirata Oy:n osakaskuntien Turun, Espoon, Salon, Lohjan, Vihdin ja Kirkkonummen sekä valtion välisissä neuvotteluissa on saavutettu sopu, jonka pohjalta voidaan siirtyä päätöksentekoon Länsiradan etenemisestä rakentamisvaiheeseen. Hankkeen rahoitusta koskeva osakassopimus viedään Länsiradan kuuden kunnan ja valtion päätöksentekoelimiin marras-joulukuussa. Vihdin kunnanvaltuusto käsittelee ratahanketta 1. joulukuuta järjestettävässä kokouksessaan. Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuoden 2027 lopulla.
Lue osakaskuntien yhteinen perjantaina 31.10.2025 julkaistu tiedote
Kyseessä on kansallisesti merkittävä hanke, joka on suuri ja pitkäaikainen investointi kaikille Länsiradan kunnille. Vihdissä Länsiradan toteutuminen vauhdittaisi kunnan kasvua, mahdollistaisi asumisen noin 9 000 uudelle asukkaalle, lisäisi työpaikkarakentamista sekä nykyisten kiinteistöjen arvonnousua kunnan liikenneyhteyksien parantuessa.
– Länsirata on yksi kuntamme merkittävimmistä kasvuinvestoinneista. Tulevan asemanseudun kasvupotentiaalin lisäksi Länsirata nivoutuu kunnan kokonaiskehittämiseen ja ratahankkeesta on saatavissa maksimaalinen hyöty, kun sen toteutuminen yhdistyy kunnan uusiin yritysalueisiin, Microsoftin datakeskusalueen rakentumiseen, sisäisen joukkoliikenteen kehittymiseen sekä jo kaavoitettuihin ja kaavoitusohjelmassa linjattuihin vetovoimaisiin asuinalueisiin, toteaa kunnanjohtaja Erkki Eerola.
Espoosta Veikkolan, Vihdin, Lohjan ja Salon kautta Turkuun kulkeva nopea raideyhteys on Suomen suurin infrahanke, jonka myötä avautuu uusi luotettava ja nopea junayhteys Etelä-Suomessa. Hanke tuo uusia paikkakuntia raideliikenteen piiriin, parantaa Suomen yhteyksiä Eurooppaan ja täyttää eurooppalaisen TEN-T-liikenneverkon edellytykset Helsingin ja Turun välisellä osuudella.
Perjantaina 31.10. saavutettu neuvottelutuloksen hyväksyminen tarkoittaa sitä, että valtio ja kunnat voivat tehdä päätökset hankkeen rakentamisvaiheeseen siirtymisestä. Siinä tehdään rakentamissuunnitelma koko välille Espoosta Kupittaalle ja rakennetaan uutta rataa Espoon ja Lohjan välille sekä toinen raide Salo-Hajala- ja Nunna-Kupittaa- rataosuuksille.
Hankkeen toisessa vaiheessa on tarkoitus toteuttaa osuudet Lohja-Salo ja Hajala-Nunna. Kunnat ovat sopineet keskenään myös toisen vaiheen rahoittamisesta 300 miljoonalla eurolla. Nyt päättyneissä neuvotteluissa valtion kanssa sitä ei käsitelty, mutta sopimus viedään valtuustojen hyväksyttäväksi samassa yhteydessä. Kunnille neuvotteluissa on ollut tärkeää edistää koko ratavälin rakentamissuunnittelua kustannussäästöjen saavuttamiseksi sekä hankkeen EU-tukikelpoisuuden ja rakentamisvalmiuden parantamiseksi.
– Länsirata on investointi, jonka vaikutusten on arvioitu ulottuvan jopa sadan vuoden päähän. Nyt jo Helsinki–Turku-moottoritie täytyy ruuhkista. Länsirata takaisi nopeat, luotettavat ja ympäristöystävälliset liikenneyhteydet. Vihti on sitoutunut hankkeeseen osana kuntastrategiaa. Länsiradalla on avainasema, kun haluamme luoda Vihtiin lisää kilpailukykyä ja elinvoimaa, Eerola painottaa.
Kuva Vihdin Nummelasta: Joenrinne Films