Vihti sanoo Länsiradalle kyllä – kunnanvaltuusto hyväksyi osakassopimuksen

Raiteet

Vihdin kunnanvaltuusto on hyväksynyt Länsiradan osakassopimuksen ja siihen liittyvän rahoitussitoumuksen maanantaina 1. joulukuuta järjestetyssä kokouksessaan. Päätös syntyi äänin 33–9 (1 tyhjä), ja se sinetöi Vihdin myönteisen kannan hankkeen edistämiseen.

– Vihti on nyt mukana kirjoittamassa historiaa. Valtuuston myönteisellä ratapäätöksellä toteutamme ELSA-radan nimelläkin kulkeneet 50 vuoden takaiset rohkeat visiot ja luomme edellytykset kasvulle sekä kehitykselle seuraavalle 100 vuodelle. Länsirata ja sen myötä syntyvät työpaikat sekä rakennus- ja kiinteistökehityshankkeet luovat laajalti elinvoimaa niin Vihdille kuin koko läntiselle Uudellemaalle, kunnanjohtaja Erkki Eerola sanoo.

Radan rakentaminen saa aikaan paikallista kasvua erityisesti asemien läheisyyteen kehitettävillä asuin- ja työpaikka-alueilla. Tulevalle Vihti-Nummelan asemanseudulle voi sijoittua noin 9 000 asukasta sekä asumista tukevat lähipalvelut.

Kunnan elinvoimaa vahvistavat positiiviset vaikutukset ulottuvat vieläkin laajemmalle: suurilla ratahankkeilla on myönteisiä vaikutuksia talouskasvuun, työssäkäynti- ja työmarkkina-alueiden laajenemiseen sekä kaupunkirakenteiden kehittymiseen ja ympäristöön. Ratahanke lisää myös työpaikkarakentamista sekä nykyisten kiinteistöjen arvonnousua kunnan liikenneyhteyksien parantuessa.

– Radassa on kyse elinvoimasta ja sen kasvattamisesta. Kaikissa kyselytutkimuksissa liikkuminen, sen helppous ja useat mahdollisuudet asettuvat vetovoimaa ja elinvoimaa mitattaessa kärkisijoille. Tiet täytyy pitää kunnossa, palvelut on turvattava – mutta rahat niiden turvaamiseen tulevat vetovoimaa lisäävistä investoinneista, totesi Vihdin kunnanvaltuuston puheenjohtaja Eerikki Viljanen puheenvuorossaan.

– Haluamme, että Vihti on Uudenmaan paras kunta asua, elää ja yrittää. Sujuva arki ja elinkeinoelämä edellyttävät toimivia liikenneyhteyksiä, joita henkilöraideliikenne tukee merkittävällä tavalla. Meillä on jo nyt hyvät kulkuyhteydet valtateitä pitkin, mutta pitkällä tähtäimellä pelkkä kumipyöräliikenne ei riitä. Liikennejärjestelmiä tulee kehittää kohti kestäviä liikkumisen muotoja, mikä mahdollistaa raiteiden valinnan monissa arjen tilanteissa. Länsiradan myötä Vihti on sopivan 30 minuutin matkan päässä Helsingin keskustasta, Erkki Eerola jatkaa.

Kunnanvaltuuston käsittelyssä tehtiin myös kaksi ponsiesitystä, jotka hyväksyttiin.

Valtuutettu Mikko Lasanen esitti, että Länsirata-yhtiön tulee perustaa osakassopimuksen 2.4.6 kohdassa mainittu kustannusriskivaliokunta, johon tulee nimetä jokaisesta kunnasta edustaja. Vihdin kunnan edustajan tulee varsinaisten valiokuntavelvollisuuksien lisäksi pitää ajan tasalla laskelmaa hankkeen vaikutuksista Vihdin kunnalle ja raportoida asiasta kunnanhallitukselle. Hankkeen vaikutuksiin kuuluu suorien vaikutusten lisäksi kaavataloudelliset vaikutukset kunnalle. Lisäksi edellytetään, että kunnassa nimetään projektivastaava tai projektiryhmä, jolla varmistetaan, että Länsirata-hanke onnistuu kunnan kannalta optimaalisesti koko toiminnan osalta. Projektivastaavalle/-ryhmälle tulee turvata asiaankuuluvat resurssit. Samalla valtuutetaan kunnanhallitus sopimaan asian käytännön yksityiskohdat yhtiön hallituksen edustajan kanssa.

Valtuutettu Eeva Hiila esitti, että Länsiradan Vihti-osuuden rakentamisesta johtuvien luontohaittojen kompensaatiosta käynnistetään selvitys ja valtuusto linjaa ekologisen kompensaation toteuttamisesta selvityksen valmistuttua.

Seuraavaksi Länsirataa käsittelevät Kirkkonummi 8. joulukuuta sekä Salo ja Lohja 15. joulukuuta. Turun ja Espoon kaupunginvaltuustot ovat jo hyväksyneet hankkeen. Jos kaikkien osakaskuntien valtuustot hyväksyvät Länsiradan osakassopimuksen ja rahoitusesityksen, radan rakentaminen voisi alkaa vuoden 2027 lopulla.

Ensimmäisessä rakentamisvaiheessa Vihdin kunnan rahoitussitoumus on enintään 28 miljoona euroa, joka vastaa 2,12 prosentin osuutta kuntien rahoitussitoumusten kokonaismäärästä. Vihdin kunnan vastuulle kuuluu myös 2,31 prosentin osuus hankkeelle kohdennettavan vieraan pääoman rahoituskustannuksista.

Vihdin osallistumista hankkeeseen edesauttaa vuonna 2021 perustettu raiderahasto, jossa hankkeen kustannuksiin on varauduttu 13,74 miljoonan euron edestä. Mahdollinen EU-tuki hyödyttäisi kaikkia yhtiön osakkaita.

Länsiradan ensimmäisen vaiheen kokonaiskustannusarvio on 1,32 miljardia euroa. Kuntien osuus rahoituksesta on 30,3 prosenttia ja Suomen valtion osuus 69,7 prosenttia.

Länsirata Oy:n ratahankkeen rakentamisvaihetta koskeva osakassopimus liitteineen kunnanvaltuuston käsittelyssä 1.12.2025: linkki esityslistan asiakohtaan