Siirry sisältöön
  • Yhteystiedot
  • Blogi
MENUMENU
  • Asuminen ja ympäristö
    • Asumisen palvelut
    • Ilmastoystävällisempi Vihti
    • Kaavoitus
    • Kadut ja tiet
    • Liikenne ja joukkoliikenne
    • Puistot ja leikkipaikat
    • Menestyjien puisto
    • Pysäköinti ja ajoneuvojen siirrot
    • Rakentaminen
    • Koti Vihdistä
    • Sivistys- ja hyvinvointipalvelut: hallinnon yhteystiedot >>
    • Vihdin Vesi >>
    • Yleiset alueet
    • Ympäristönsuojelu ja -valvonta
    • Ympäristöterveydenhuolto
    • Eläintenpidon ja pitopaikan rekisteröinti
  • Kasvatus ja koulutus
    • Ammatillinen koulutus >>
    • Esiopetus
    • Harrastamisen Suomen malli – Hobby Hour
    • Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto
    • Koulukuljetukset
    • Koululaisten iltapäivätoiminta
    • Koulutilojen vuokraus
    • Muu koulutus
    • Opetussuunnitelma
    • Perusopetus
    • Ruokalistat >>
    • Sivistyspalvelut hallinnon yhteystiedot >>
    • Småbarnspedagogik och utbildning
    • Varhaiskasvatus
    • Vihdin lukio
    • Wilma >>
  • Kulttuuri- ja vapaa-aika
    • Ajankohtaista >>
    • Galleria Pictor
    • Kirjasto
    • Liikunta
    • Matkailu (Visitvihti.fi) >>
    • Vihdin museo
    • Muu kulttuuritoiminta
    • Nuoriso
    • Tapahtumakalenteri
    • Vihdin Pirtti
    • Wuosisatamarkkinat >>
    • Ajankohtaista järjestöille
  • Sosiaali- ja terveyspalvelut
  • Yrityksille
    • Ajankohtaista >>
    • Hankintakalenteri >>
    • Maaseutuyrittäjät
    • Toimitilat >>
    • Tukea työllistämiseen
    • Yrityshakemisto
    • Yritystilat kunnassa
    • Yritysneuvonta
    • Yritystontit >>
    • Yritystuet
  • Vihti kuntana
    • Talous
    • Talouden tasapainotusohjelma Vihta
    • Kuntastrategia 2022-2025
    • Tunnin juna
    • Kehä V
    • Itämeren suojelu
    • Viihtyisämpi Vihti
    • Esityslistat ja pöytäkirjat >>
    • Hallinto ja päätöksenteko
    • Kunta työnantajana
    • Hankintakalenteri >>
    • Vihdin kunnan hankinnat
    • Sähköinen asiointi ja lomakkeet
    • Matkailu (Visitvihti.fi) >>
    • Sijainti ja yhteystiedot
    • Tilapalvelu
    • Vihdin Ateria ja Puhdistus
    • Yleistietoa Vihdistä
    • Työllisyyspalvelut
    • Viestintä ja markkinointi
  • Vihdin Vesi
Etusivu / Ajankohtaista / Erasmus+ -projektit
21.9.2017

Erasmus+ -projektit

Kouluillamme on ollut mahdollisuus osallistua vuosien mittaan erilaisiin Erasmus+-projekteihin. Osassa niistä olemme itse olleet koordinoijina , osassa partnereina. Projektien kesto on KA-projekteissa yksi vuosi ja KA2-projekteissa kaksi lukuvuotta.

Nummelan koulu mukana eurooppalaisessa projektissa – taidetta, musiikkia ja digitaitoja

Logon on suunnitellut oppilas Espanjan koulusta Carmonasta.

Nummelan koulu lähti syksyllä 2019 mukaan Erasmus+-projektiin, ”Inclusion Through Arts”, jota Suomessa koordinoi Opetushallitus. Projektin oli alun perin tarkoitus olla kaksivuotinen, mutta koronan takia sen kestoa pidennettiin vuodella. Näin ollen projekti jatkuu vielä kevätlukukauden 2022 loppuun. Projektin koordinaattorikoulu eli vetäjä on pikkuinen kreikkalainen alakoulu Dimotiko Sxoleio Sageikon, Sageikan kaupungissa, Peloponesoksen saarella. Mukana on koulut myös Espanjasta, Kroatiasta, Latviasta ja Tsekeistä.

Jokainen koulu järjesti omalla koulullaan yhden vierailun, jonka aikana koulutetaan mukana olevien koulujen opettajia. Kreikan koulu järjesti marraskuussa 2019 draamakoulutuksen ja Kroatian koulu keväällä 2020 musiikkikoulutuksen.

Pandemian vuoksi Nummelan koulu ei kutsunut syksyllä 2021 partnerikoulujen opettajia vierailulle, vaan järjesti muodikkaasti etäkoulutuksen aiheesta ”digitaalinen kerronta”. Partnerikoulujen opettajia koulutettiin, miten oman luokan kanssa kirjoitetaan oman luokan blogia ja miten oppilaat tekevät omasta itsestään ns. digitaalisen kirjan.

Projektin tiimoilta joka kuukausi oppilaat tekivät paljon erilaisia tehtäviä, ”activities” omilla kouluillaan. Oppilaat tutustuivat projektin ensimmäisenä vuonna EU:n karttaan ja mukana olevien maiden lippuihin. Kouluissa järjestettiin logo-kilpailu aiheea ”ystävyys-yhteistyö”. Lasten oikeudet olivat myös teemana. Joulun aikaan oppilaat tekivät joulunäytelmiä ja joulukoristeluita askarreltiin myös kaikissa kouluissa.

Tsekkiläinen koulu järjesti marraskuussa 2021 kuvataidekoulutuksen ja Espanjan koulu helmikuussa 2022 koulutusta tarinankerronnasta. Maaliskuussa Latvian koulun teema oli ulkona oppiminen.

Projekti on antanut mukana oleville opettajille ja oppilaille paljon uutta. Koulutukset ovat antaneet opettajille uutta tietoa ja taitoja kansainvälisten kontaktien lisäksi. On ollut hienoa huomata, kuinka paljon eroavaisuuksia eri maiden koululaitosten välillä on, mutta silti opettajan työ ja oppilaiden kohtaaminen on joka paikassa pohjimmiltaan hyvin samanlaista.

”Arts Now and Before ” KA229 -projekti 2020-2023

Projektin teemana on taiteet eri muodoissaan. Musiikki, maalaustaide, kirjallisuus, elokuva, valokuvaus, näytelmät jne. Tutustumme erimaalaisiin teoksiin, taiteentekijöihin sekä teemme myös itse taidetta.
Koordinaattorina toimii meidän koulumme ja muina osallistujina ovat Agrupamento de Escolas Camilo Castelo Branco Portugalista, Techniczne Zaklady Naukowe Puolasta, Stanislava Broka Daugavpils Muzikas Vidusskola Latviasta,  Neumühler Schule Schwerin Saksasta sekä Umjetnicka Skola Luke Sorkocevica Kroatiasta.

Koronaepidemian takia teimme yhteistyötä etäyhteyksien avulla kevääseen 2022 asti , jolloin pääsimme vihdoin tositoimiin. 27.2.-6.3. järjestimme ensimmäisen projektitapaamisen meidän koulullamme. Jokaisesta partnerikoulusta tuli 3-4 opiskelijaa sekä kaksi opettajaa vieraiksemme. Teimme yhdessä projektitöitä ja tutustuimme toisiimme. Aiheenamme elokuvataide. Ohjelmaan kuului myös ohjaaja Georg Grotenfeltin esitelmöinti suomalaisesta elokuvan tekemisestä sekä retket Helsinkiin ja Vantaalle. Opetimme vieraillemme kantelen ja ukulelen soittoa ja tietenkin saunotimme heitä.

Kevään toinen tapaaminen suuntautui Portugaliin , Famalicaoon 23.4.-30.4. Täällä aiheenamme oli maalaustaide. Teimme myös retkiä lähiympäristöön ja uskaliaimmat pääsivät surffaamaankin.

”The Future belongs to the old” KA229-projekti 2020–2023

Yhteiskunnallinen projekti, jossa tutkitaan ja vertaillaan vanhusten ja nuorten vaikutusmahdollisuuksia osallistujamaissa.

Koordinaattorina on Puolasta Liceum Ogolnoksztalcace im. Stefana Zeromskiego. Meidän koulun lisäksi osallistuvat Portugalista, Azoreilta EBI de Angra do Heroismo, Italian Sisiliasta Instituto d’Instruzione Superiore ’A.Manzoni’ ,  Alankomaista Mollerlyceum, Ons Middelbaar Onderwijs sekä Ranskan Guyanasta Lycée Polyvalent Lycée des métiers du bâtiment et de la communication visuelle Balata.

Koronarajoitusten takia projekti saatiin kunnolla käyntiin vasta keväällä 2022. Ensimmäiseksi sunntasimme Azoreille, Terceiraan. Kolme opiskelijaa ja kaksi opettajaa vietti keväisen viikon 13.2. – 21.2. muiden partnereiden kanssa. Teimme ryhmätöitä ja retkiä sekä tutustuimme paikalliseen kulttuuriin.

20.3.-26.3. oli vuorossa Alankomaat, Bergen op Zoom.  Jatkoimme entiseen malliin yhteistyötä.

Kevään viimeisenä vielä reissu Sisiliaan 16.5 – 22.5.

Esitys Portugalin tapaamisesta

Esitys Alankomaiden tapaamisesta

”InterACT for Inclusion ” KA1-projekti 2018–2019

Projektin teemana yhdistää liikuntaa ja suvaitsevaisuutta.

Koordinaattorina Malta G.F.Abela University of Malta Junior College . Suomen lisäksi mukana projektissa  Saksa, josta Wieslochista koulu Louise-Otto-Peters Schule ja Belgiasta, Waregemista koulu Heilig-Hartcollege.  Vuoden aikana järjestettiin kaksi projektitapaamista . Ensin Maltalla 27.1. – 2.2. 2019 ja sitten Saksassa  23.3.- 30.3.2019. Molemmilla matkoilla mukana oli Suomesta 7 opiskelijaa ja kaksi opettajaa.

”IT and Language Teaching ” KA2-projekti 2018–2020

Meidän lukiomme toimii koordinaattorina tässä projektissa, jossa tarkoitus on yhdistää atk-laitteita, puhelimia ja  ipadeja kielten opetukseen. Muut koulut ovat Albert -Schweizer-Gymnasium Limbach-Oberfrohnasta, Saksasta, Hristo Botev Foreign Languages Secondary School Kardzhalista ,Bulgariasta sekä I.I.S.V.Simoncelli Sorasta , Italiasta.

Ensimmäinen projektikokous pidettiin meidän lukiossamme 21.10.-27.10.2018. Projektitöiden ohella teimme myös retken Fazerilaan ja Helsinkiin. Meillä oli myös ulkopuolinen kouluttaja Karoliina Mutanen yhtenä aamupäivänä. Saunotimme myös vieraamme ja monet kävivät myös uimassa melko vilpoisessa Hiidenvedessä ja  muutamat jopa montakin  kertaa.

Toinen projektikokous pidettiin Saksassa 4.3. – 8.3.2019 ja meiltä siellä oli neljä opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Töiden ohella tehtiin myös retkiä lähiympäristöön.

Syksyllä 17.11.- 24.11. 2019 järjestimme kokouksen Bulgariassa Karzdhalissa, jonne koulustamme lähti kolme opettajaa ja viisi opiskelijaa. Teemana oli musiikki ja karaokessa lauloimme erikielisiä lauluja yhdessä . Tanssimme myös erimaalaisia tansseja ja Suomesta opetimme tietysti letkajenkan. Teimme myös retkiä lähiympäristöön.

Keväällä 2020 piti olla päätöskokous Italiassa, mutta koronaviruksen takia se siirtyi seuraavaan lukuvuoteen ja peruuntui sitten lopulta kokonaan.

Projektin nettisivu

”InWASTEgation ” KA2-projekti 2018–2020

Tämän projektin aiheen on kierrätys ja ekologisuus. Koordinaattorina Saksasta, Laatzenista Erich Kaestner Gymnasium. Muina kouluina Espanjasta, Hospitalet Llobregatista Institut Europa, Hollannista , Zoetermeerista Oranje Nassau College  sekä Romaniasta , Brasovista Liceul Teoretic ”Johannes Honterus”.

Ensimmäinen projektikokous pidettiin Espanjassa 2.12. – 8.12.2018. Täällä tutustuttiin ensin toisiimme ja sitten teemaamme, jätteisiin ja kierrätykseen.  Jokaisesta maasta oli mukana viisi opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Toisessa kokouksessa Hollannissa 31.3. – 6.4.2019  teemaa jatkettiin tutustumalla tarkemmin elintarvikkeisiin ja niiden pakkauksiin. Osallistujia edelleen viisi opiskelijaa ja kaksi opettajaa.

Kolmas kokous pidettiin Saksassa, Laatzenissa 21.9.-28.9. Aiheenamme edelleen pakkausmerkinnät sekä terveellinen/epäterveellinen välipala ja ruokien lisäaineet. Joka maasta taas viisi opiskelijaa ja kaksi opettajaa.

12.1.- 19.1. oli meidän vuoromme isännöidä muumaalaisia. Teimme projektitöitä, vierailimme Globe Hopen tehtaalla, Helsingissä , Fazerilassa ja Heurekassa. Aiheenamme ruokajäte ja kävimme mm.syömässä waste food ravintolassa. Kokkasimme myös itse kauppojen alennustuotteista sekä teimme keittokirjaa.

Projektin päätöskokous piti järjestää keväällä Romaniassa, mutta koronavirus esti tämän.

“S(t)imulating European Identity “ KA2 -projekti 2016–2020

Koordinaattorina tässä projektissa toimii 5th Peo Lykeio Rethymnou Panepistimiou Kritisiramatik Rethymnonista, Kreetalta, Kreikasta. Muut mukana olevat koulut meidän lisäksemme ovat Andreja Upisa Skriveru vidusskola Skriverista, Latviasta, Escola Secundária Domingos Rebelo Ponta Delgadasta, Azoreilta, Portugalista sekä Colegiul National Nicolae Balcescu Brailasta, Romaniasta.

Projektin päämäärä on saattaa eurooppalaiset nuoret yhteen tutkimaan eurooppalaista identiteettiä ja tietoisuutta. Toiminnot keskittyvät simulaatioihin Euroopan unionin pääinstituutioista: Euroopan parlamentista, Eurooppa-neuvostosta, Euroopan unionin neuvostosta, komissiosta sekä Euroopan unionin tuomioistuimesta. Projektin aikana jokaisessa osallistujakoulussa järjestetään yksi istunto, johon osallistuu isäntäkoulun  lisäksi kolme opiskelijaa ja kaksi opettajaa kustakin koulusta.

Syksyllä 2017 koulustamme lähti kolme opettajaa suunnittelukokoukseen Kreetalle, Kreikkaan ja keväällä 2018 pidimme ensimmäisen simulaation Skriverissa, Latviassa. Aiheenamme oli ydinvoima ja simuloitavana instituutiona Eurooppa-neuvosto.

Tutustuimme ydinvoimaan monelta taholta, teimme työpajoja sekä kävimme myös retkillä ympäristössä ja Riiassa. Opiskelijat asuivat perheissä ja saivat näin tutustua latvialaiseen arkeen.

Seuraava kokous oli meidän lukiolla 28.10.-3.11.2018 ja aiheenamme GMO ja instituutiona Euroopan unionin neuvosto. Projektitöiden lisäksi teimme vieraidemme kanssa retkiä lähiympäristöön ja tietysti myös saunotimme heidät.

Azoreilla  1.4.- 5.4.2019  simuloimme komission toimintaa ja aiheenamme oli Blue Growth.  Mukana Suomesta oli viisi opiskelijaa ja kolme opettajaa.

6.10.- 13.10.2019  matkasimme Romaniaan ja teemanamme Brexit ja Euroopan tuomioistuin. Päivät olivat työtäyteisiä, mutta ehdimme myös vierailulle pääkaupunkiin ja siellä tutustuimme mm. Ceaucescun rakennuttamaan palatsiin. Suomesta meitä oli kaksi opettajaa ja kolme opiskelijaa.

Projektin päätöskokous pidettiin 2.2. – 8.2.2020  Kreetalla, Rethymnonissa, mistä koko projekti sai aikoinaan alkunsa. Suomesta meitä osallistui viisi opiskelijaa sekä kolme opettajaa. Aiheenamme oli EU ja urheilu Euroopan parlamentin istuntona. Kiersimme katsomassa tärkeimpiä nähtävyyksiä myös sekä  nautimme hyvästä ruuasta ja isäntien vieraanvaraisuudesta.

 

“ InterACT for Tolerance “ KA 1 -projekti  2016 – 2017

  • Projektia koordinoi Maltalta G.F.Abela University of Malta Junior College. Mukana olivat meidän lisäksemme myös koulut Saksasta, Wieslochista Louise-Otto-Peters-Schule, Puolasta Dabrowa Gorniczasta Techniczne Zaklady Naukowe sekä Romaniasta Valea Calugareascasta Asociatia Tinerii Voluntari- Valea Caligareasca.

InterACT for Tolerance oli projekti, jossa yhdistyivät liikunta ja toisten huomioonottaminen ja suvaitsevaisuus sekä tietysti opiskelijoiden  kansainvälisten yhteyksien rakentaminen.

Projektitapaamisia järjestettiin kaksi ja  jokaisesta koulusta niihin osallistui kuusi opiskelijaa ja kaksi opettajaa. 2016 maaliskuun puolivälissä vuorossa oli projektin ensimmäinen ryhmätapaaminen Maltalla.

Maltan tapaamisen päivittäinen ohjelma piti sisällään paljon erilaista liikuntaa hiphopista joogaan. Liikunnallisten harjoitusten ohessa oppilaat pohtivat pienryhmissä ja yhdessä harjoituksiin liittyneitä sosiaalisen vuorovaikutuksen ja ryhmätoiminnan teemoja. Ohjelmaan kuului myös retkiä erilaisiin historiallisiin ja luonnonkauniisiin kohteisiin eri puolilla Maltaa ja viereisellä Gozon saarella.

InterACT for Tolerance -projektin toinen tapaaminen järjestettiin syyskuussa 2016 Puolassa, Dabrowa Gorniczassa. Tämäkin tapaaminen oli hyvin onnistunut.

Ohjelmassa oli aamusta iltaan paljon erilaista liikuntaa, kuten pyöräilyä, tanssia, itsepuolustusta ja keilailua.

Tutustuimme myös itse kaupunkiin ja sen nähtävyyksiin sekä kävimme myös päiväretkellä Krakovassa. Bussimatkat käytimme hyvin hyödyksi ja opettelimme toistemme kieliä. Nyt osaamme mm. laskea puolaksi yhdestä kymmeneen ja kiittää romaniaksi.

Tämä projekti oli vain vuoden mittainen, mutta se säilyy muistoissamme varmasti pitkään ja kannustaa uusiin kansainvälisiin projekteihin.

Vihdin kunta

  • Asemantie 30, Nummela
  • Postiosoite: PL 13, 03101 Nummela
  • Vaihde (09) 4258 3000
  • kunnanvirasto (at) vihti.fi
  • Aukioloajat
  • ma-to 8.00-15.30
  • pe ja arkipyhien aatto 8.00-14.00
  • Asukasluku 28 954

Vihdin Veden vikapäivystys (24/7)

puh. 0500 216 982

  • Muita asiointisähköposteja
  • rakennusvalvonta (at) vihti.fi
  • sivistystoimi (at) vihti.fi
  • kunnallistekniikka (at) vihti.fi
  • Palaute www-sivuista
  • webmaster (at) vihti.fi
  • Vinkkaa Vihdille
  • Laskutustiedot

 

 

 

Vihti Facebookissa