Kouluruokaa kehitetään Vihdissä osallistavin menetelmin

24.1.2019

Kouluruokaa kehitetään Vihdissä osallistavin menetelmin yhdessä koulujen oppilas- ja opettajaedustajien kanssa. Kouluruoka on tärkeä osa lasten ja nuorten arkea. Kouluruoka puhuttaa ja herättää myös tunteita. Kouluruoan arvo on tunnistettu, ja se otetaan vakavasti Vihdissä. Siksi alan ammattilaiset ovat halunneet tehdä työstään ja kouluruoan suunnitteluprosessista aiempaa avoimemman ja toteuttavat nykyisin kouluruoan suunnittelua yhdessä oppilaiden kanssa.

Ateriapalvelun henkilökunta on ottanut oppilaat sekä opettajat mukaan kouluruoan ja ruokalistojen suunnitteluun. Joka vuosi tehdään loppuvuoden aikana kouluruokakysely, jonka tulokset käydään yhdessä läpi. Tämän vuoden ensimmäisellä tapaamiskerralla tiistaina 22.1. käytiin yhdessä läpi kouluruokakyselyn vuoden 2018 tuloksia ja keskusteltiin koulujen oppilaiden kokemuksista kouluruokailuun liittyen. Tilausuudessa kunkin koulun edustaja sai kertoa koulujensa suosikki ruoat ja kehittämisehdotukset, jotka kirjattiin yhdessä ylös. Paikalla tuloksia kuulemassa olivat ateriapalvelun työntekijät, jotka laittoivat muistiin niin toiveet kansainvälisistä teemapäivistä kuin bataattipihvien toimivuudesta ja ehdotukset pilottikokeilusta pinaattikeiton ja lihakeiton suosion testaamiseksi.

”Olennaista meille tässä prosessissa on se, että oppilaiden mielipiteet pystytään ottamaan aidosti huomioon, ja ne tulevat näkyviin ruokalistoille”, kertoo ruokapalvelupäällikkö Tuija Wickström.

Lisäksi yhteistyöprosessi tuo kouluruoan taustatekijät ymmärrettäviksi, kun keskustelussa käydään läpi myös muutosten vaikutuksia ja suunnittelussa huomioitavia taustatekijöitä siitä, miten kouluruokalistat Vihdissä toteutetaan. Miksi esimerkiksi kalaruokaa ei voi suoraan vaihtaa liharuokaan ilman, että listalle täytyy jonnekin toisaalle tuoda uusi kalaruoka, mitä ruoka maksaa tai miksi kotimainen ohra on esimerkiksi tuontiriisiä parempi vaihtoehto.

Vihdin kouluruoan suunnittelussa pyritään huomioimaan monipuolinen ruokavalio ja ravintoarvoiltaan laadukkaat kokonaisuudet, mahdollisimman laaja kasvis- ja kalavaihtoehtojen määrää sekä ympäristö- ja ekologiset näkökulmat. Vuorovaikutuksen kautta vihtiläisten nuorten ajatukset ja toiminnan suunnittelun taustat kohtaavat ja muodostavat aiempaa paremmin oppilaita palvelevan kouluruokakokonaisuuden.

”Esimerkiksi ruokalistojen määrää, eli viiden viikon syklin käyttöönottoa, on toteutettu viime vuonna saatujen palautteiden perusteella. Tänä vuonna saatiin palautetta siitä, että tämä toteutettu kiertomuutos on ollut onnistunut ja ruokamuutokset toimivat. Saimme tapaamisessa jälleen tukea ja taustatietoa ruokailijoiltamme siitä, mitä voimme kehittää tänä vuonna sekä vahvistusta muun muassa meillä ruokahävikkitiedoissa näkyville muutostarpeille tiettyjen ruokien kohdalla”, toteaa Wickström.

Seuraava tapaaminen on kolmen viikon kuluttua, jolloin oppilaat pääsevät testimaistamaan uusia ruokia. Näin heillä on mahdollisuus vaikuttaa lopputulokseen prosessin eri vaiheissa ja aidosti osallistuen tehdä kouluruokalistasta oppilaiden ja koulujen näköinen kokonaisuus.

Kouluruokailu on tärkeä osa päivän energiansaantia – avoin palveluperiaate näkyy myös uusina sovelluksina, sillä kouluruokalistoja voi lukea nyt myös uudesta mobiilisovelluksesta

Vihdin koulujen ruokalistat ovat pian koko perheen helposti seurattavissa myös mobiilissa. Ruokalistat näkyvät ilmaisessa AivoMenu-sovelluksessa, jonka voi ladata 28.1.2019 alkaen mm. Google Play -kaupasta. Kun asetuksista valitsee sijainniksi Suomen sekä maakunnaksi Etelä-Suomen, voi mobiilisovelluksesta selata suoraan Vihdin koulujen ruokalistoja ja pysyä ajan tasalla helposti siitä, mitä kouluruokaa on esimerkiksi lapsen harrastuspäivinä tarjolla. Mobiilisovelluksessa näkyvät ensi vaiheessa perusruoat kuvineen, mutta tarkoitus on, että sovellukseen tulevat tarkasti näkyviin myös kasvisruoat ja ruokien ravintoarvot.

Ruokapalvelupäällikkö Tuija Wickström (edessä) ja ruokapalvelutyönjohtaja Marianne Nieminen kuuntelevat oppilaiden toiveita.

Tutustu ateriapalvelun sivuihin >>