Tunnin juna
Mikä on Tunnin juna?
Tunnin juna on Helsingin ja Turun välille suunnitteilla oleva nopea kaksiraiteinen junayhteys, joka lyhentää kaupunkien välistä matka-aikaa sekä tuo uusia mahdollisuuksia kasvuun ja kehitykseen. Sitä varten rakennetaan uusi junarata, joka on noin 40 kilometriä nykyistä rantarataa lyhyempi. Alkuvaiheessa matka-aika päätepysäkkien välillä lyhenee yli puolella tunnilla. Kun kalusto saadaan vastaamaan uuden radan mahdollistamaa maksiminopeutta, joka on 300 km/h, matka-aikaa lyhenee miltei tunnilla ja on keskustasta keskustaan arviolta 1h 15 minuuttia.
Lopullista ratalinjausta tai pysäkkien paikkoja ei ole vielä päätetty, mutta moottoritien linjausta noudattaessaan uusi rata kulkisi eteläisen Vihdin poikki. Matka-aika Helsingin ja Vihdin välillä olisi IC-junalla noin 35 minuuttia ja lähiliikenteen junilla noin 41 minuuttia. Vihdin kunta on ajanut radan kehittämistä aktiivisesti. Tunnin junan myötä myös paikallisliikenteen junille avautuu uusia mahdollisuuksia.
Tiedote 16.6.2023 – Tunnin juna pääsi hallitusohjelmaan
Miksi Tunnin juna on tärkeä?
Espoo–Salo-oikorataosuus ja Salo–Turku välille tulevat rataoikaisut lyhentävät merkittävästi Helsingin ja Turun välistä ratayhteyttä ja kaksiraiteisuus sujuvoittaa junaliikennettä.
Vahvempi yhteys länteen
Ukrainan sodan myötä Suomi on aiempaa kauempana markkinoilta ja Euroopan mantereelta. Helsinki-Espoo-Turku-Ahvenanmaa-Tukholma -yhteys kytkee Suomen vahvemmin länteen ja vahvistaa Suomen huoltovarmuutta. Suomi yhdistyy entistä vahvemmin osaksi pohjolaa raide- ja meriliikenteen yhdistävällä liikennekäytävällä.

Tunnin juna on osa Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) rajat ylittävää Skandinavia–Välimeri-ydinverkkokäytävää. Helsinki ja Turku ovat molemmat TEN-T-kaupunkisolmukohtia. Merkittävänä hankkeena suunnittelulle on myönnetty EU:n CEF-rahoitustukea (CEF, Connecting Europe Facility). Myös rakentamiselle on mahdollista saada EU-tukea.
Suorituskykyisempi ja kestävämpi Suomi
Tunnin juna on investointi työmarkkinoiden parempaan toimivuuteen. Se synnyttää Etelä-Suomeen 1,5 miljoonan ihmisen yhtenäisen ja dynaamisen työmarkkina-alueen vauhdittamaan Suomen talouskasvua. Yritysten tarpeet ja työtekijöiden osaaminen kohtaavat paremmin ja yritykset löytävät yhteistyökumppaneita.
Raideliikenteen kehittäminen mahdollistaa Suomen irtautumista fossiilisista polttoaineista. Raideinvestoinnit synnyttävät kestävää yhdyskuntarakennetta, jonka vaikutukset ylittyvät yli vuosisadan.
Juna yhä useammalle
Radat vahvistavat kaupunkien asemaa, kun parempi saavutettavuus kannustaa ihmisiä muuttamaan radanvarren tai pääteasemien kaupunkeihin. Junasta tulee yhä useammalle ihmiselle aito vaihtoehto autolle. Tunnin junan myötä matka Turun ja pääkaupunkiseudun välillä vertautuu samanpituiseksi kuin matkustus pääkaupunkiseudun sisällä.
Tunnin juna ei vain kytke Helsinkiä, Espoota ja Turkua yhteen, vaan liittää radanvarren paikkakunnat ja niiden asukkaat raideverkoston piiriin. Rantarata palvelee jatkossa entistä paremmin radanvarren nykyisiä asukkaita ja alueita.
Uusia paikkakuntia junayhteyksien piiriin
Turun tunnin junan valmistumisen jälkeen Helsingin päärautatieaseman ja Turun rautatieaseman välinen junamatka lyhenisi lähes kahdesta tunnista nopeimmillaan 78 minuuttiin. Uusia asemia ja pysähdyspaikkoja tulisi Espoon Histaan, Kirkkonummen Veikkolaan, Vihdin Nummelaan ja Lohjalle. Uudet raiteet luovat nykyistä parempia mahdollisuuksia myös Varsinais-Suomen lähiliikenteen kehittämiseen.

Miten hanke etenee?
Tunnin junasta luopuminen lyhytnäköistä
9.3.2023 Turun kaupunki – Turun tunnin junan radanvarren kuntien ja kaupunkien johtajat pitävät Valtiovarainministeriön esitystä nopeista raidehankkeista luopumisesta lyhytnäköisenä. Ehdotus sisältyi ministeriön maanantaina julkaisemaan rakenne- ja menokartoitukseen. Tunnin junan kehittämisessä ovat mukana Espoo, Turku, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.
Turun tunnin juna on valmis liikennöimään 2030-luvulla
31.1.2022 Turun Tunnin Juna Oy – Tavoiteaikataulun mukaisesti suunnittelu on valmis vuoden 2023 lopussa. Radan rakentamissuunnittelu, rakentaminen ja käyttöönotto ajoittuvat vuosille 2025–2031.
Turun Tunnin Juna Oy solmi puolen miljoonan euron suunnitteluttamissopimuksen
19.1.2022 Länsi-Uusimaa – Turun Tunnin Juna Oy ja Welado Oy ovat solmineet kaksivuotisen suunnitteluttamissopimuksen Helsingin ja Turun välisestä uudesta junayhteydestä. Sopimukseen sisältyvät hankkeen asiantuntijapalvelut sekä suunnittelun tekninen tuki. Suunnitteluttamissopimuksen arvo on noin puoli miljoonaa euroa.
Infotilaisuus Turun tunnin junan suunnittelusta
17.11.2021 Turun Tunnin Juna Oy – Turun tunnin junan hankkeesta järjestetään avoin infotilaisuus tiistaina 30.11.2021 klo 18.00-19.00 Teamsin välityksellä.
Turun tunnin junan suunnittelu käynnistyy
6.10.2021 Turun Tunnin Juna Oy – Turun ja Helsingin välisen junayhteyden suunnittelu on siirtynyt Väylävirastolta Turun Tunnin Juna Oy:lle. Hankeyhtiö teettää ratasuunnitelmat, joiden pohjalta uusi ratayhteys voidaan rakentaa. Suunnitelmien on tarkoitus olla valmiina vuoden 2023 aikana.
Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelu voi alkaa, yhtiöiden perustamista koskevat asiakirjat allekirjoitettu
8.12.2020 Liikenne- ja viestintäministeriö – Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua varten perustetaan kaksi osakeyhtiötä: Suomi-rata Oy ja Turun Tunnin Juna Oy. Turun Tunnin Juna Oy:n tehtävänä on Helsinki–Turku nopeaan junayhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti. Suomen valtion lisäksi osakkaina yhtiössä ovat Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.
Helsinki-Turku nopea ratayhteys: Hankearviointi on valmistunut
8.10.2020 Väylävirasto – Väyläviraston hankearviointi Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteyden vaihtoehdoista on valmistunut.
Suomi sai merkittävän potin EU-rahoitusta – 58,3 miljoonaa euroa raidehankkeille eri puolille maata
16.7.2020 Liikenne- ja viestintäministeriö – Raideliikenteen kehittämiseen välillä Helsinki-Turku myönnettiin 37,5 miljoonaa euroa. Suunnitteluhankkeen kokonaisbudjetti on 75 miljoonaa euroa.
Valtioneuvosto hyväksyi Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöiden perustamisen
25.6.2020 Yle – Valtioneuvosto hyväksyi torstaina Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöiden perustamisen. Suomen valtion osuus kummassakin hankeyhtiössä on 51 prosenttia.
Turun tunnin juna -hanke käynnistyy
3.6.2020 Tunnin juna – Hallitus päätti eilen lisätalousarvioneuvotteluissa Espoon kaupunkiradan rakentamisesta ja osallistumisesta Turun ratapiha -hankkeeseen. Tunnin juna -hankkeen käynnistäminen on merkittävä kasvu- ja ilmastoinvestointi ja kaupungit olivat valmiita osoittamaan ratainvestoinnin käynnistämiseen poikkeuksellisen suuren taloudellisen panoksen.
Vihti odottaa junayhteyksiä ja tuhansia uusia asukkaita
15.2.2020 Kauppalehti – Vihti käy jo neuvotteluja siitä että, että Helsingin ja Turun välinen IC-juna pysähtyisi tunnin junaradan varteen tulevalla Vihti-Nummelan asemalla. Kunta odottaa myös lähijunayhteyksien tuloa. (Artikkeli Kauppalehden tilaajille)
Valtio ja kunnat sopuun suurten raidehankkeiden edistämisestä
14.2.2020 Liikenne- ja viestintäministeriö – Valtio ja kunnat ovat päässeet yhteisymmärrykseen Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta sekä eri osapuolten rahoitusosuuksista. Molemmille hankkeille haetaan EU:n CEF-rahoitustukea (CEF, Connecting Europe Facility). Hankeyhtiöiden toimialana ja tehtävänä olisi raidehankkeisiin liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.
Ajankohtaista
Vihdin kunta pyytää nimiehdotuksia tulevalle juna-asemalle
21.1.2019 – Espoo–Salo -oikoradan yleissuunnittelu on parhaillaan käynnissä. Oikorata tarkoittaa Helsingin ja…
Tunnin juna on Suomen nopein ilmastoteko
15.1.2019 – Ilmastotekoja tarvitaan nyt. Tunnin juna Turun ja Helsingin välille on…
Viimeksi päivitetty 11.08.2023