Rakentaminen

Tiedote 20.9.2016

Uusi paikkatietoratkaisu sekä sähköisiä palveluita käyttöön Vihdissä: huomioithan vaikutukset asiakaspalveluun

Vihdin kunnan tekninen ja ympäristökeskus on syksyn 2016 aikana ottamassa käyttöön uutta paikkatietoratkaisua, jolla tehostetaan rakennetun ympäristön paikkatiedon hallintaa sekä mahdollistetaan myös erilaisten sähköisten palvelujen tarjoamista.

Paikkatietoratkaisu pohjautuu Trimble Locus -tietojärjestelmään, joka käsittää kunnan keskeiset perusrekisterit, kuten rakennusvalvonnan, kiinteistö- ja kaavarekisterin sekä kunnan maaomaisuuden. Uudella tietojärjestelmällä hoidetaan jatkossa myös mittaustoimen karttojen ylläpito sekä kaavakarttojen laatiminen.

Sähköisiä palveluita käyttöön

Kun Trimble Locus -tietojärjestelmä on saatu käyttöön, aloitetaan sähköisten palvelujen vaiheittainen käyttöön ottaminen. Osittain palveluja tullee käyttöön jo loppuvuodesta, mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin vuoden 2017 alkupuolella.

Yhtenä osiona on internet-karttapalvelu, jossa tullaan julkaisemaan erilaisia kartta- ja tietoaineistoja. Näitä ovat mm. opaskartta, ajantasa-asemakaava ja rakennuskieltoalueet. Palvelussa julkaistaan myös kunnan myynnissä olevat tontit, joista omakoti- sekä paritalotontteja voi jatkossa myös hakea suoraan karttapalvelun kautta.

Käyttöön otetaan lisäksi Lupapiste-palvelu, jonka kautta voi jättää lupahakemuksia mm. rakennusvalvonnalle, kunnallistekniikalle ja kaavoitukselle. Jatkossa esimerkiksi rakennusluvan voi toimittaa kuntaan sähköisesti mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.

Palvelujen käyttöön ottamisella vaikutuksia asiakaspalveluun

Uuteen paikkatietoratkaisuun siirtymisellä tulee syksyn aikana olemaan jonkin verran vaikutusta asiakaspalvelun ja aineistojen saatavuuteen.

Toimitusaikataulut saattavat olla hieman normaalia pidempiä mm. kaavoituksessa, mittauspalveluissa sekä rakennusvalvonnassa, jossa siirtyminen uuteen rekisterisovellukseen aiheuttaa lisäksi koko marraskuun ajan käyttökatkon hakemusten käsittelyssä ja päätösten tekemisessä. Luvan hakijoiden on hyvä ottaa käyttökatko huomioon riittävän ajoissa.

Pahoittelemme paikkatietoratkaisun käyttöön ottamisesta asiakkaille mahdollisesti aiheutuvia hetkellisiä haittoja. Jatkossa voimme kuitenkin tarjota monipuolisempia ja laadukkaampia palveluita.

Lisätietoja rakennusvalvonnan osalta antaa johtava rakennustarkastaja Pekka Laitinen, gsm 044 042 1145, pekka.laitinen(ät)vihti.fi ja paikkatietoratkaisun osalta johtava maanmittausteknikko Jarmo Sirén, gsm 044 767 4725, jarmo.siren(ät)vihti.fi.

Viimeksi päivitetty 20.09.2016

Rakentaminen

Tiedote 20.9.2016

Uusi paikkatietoratkaisu sekä sähköisiä palveluita käyttöön Vihdissä: huomioithan vaikutukset asiakaspalveluun

Vihdin kunnan tekninen ja ympäristökeskus on syksyn 2016 aikana ottamassa käyttöön uutta paikkatietoratkaisua, jolla tehostetaan rakennetun ympäristön paikkatiedon hallintaa sekä mahdollistetaan myös erilaisten sähköisten palvelujen tarjoamista.

Paikkatietoratkaisu pohjautuu Trimble Locus -tietojärjestelmään, joka käsittää kunnan keskeiset perusrekisterit, kuten rakennusvalvonnan, kiinteistö- ja kaavarekisterin sekä kunnan maaomaisuuden. Uudella tietojärjestelmällä hoidetaan jatkossa myös mittaustoimen karttojen ylläpito sekä kaavakarttojen laatiminen.

Sähköisiä palveluita käyttöön

Kun Trimble Locus -tietojärjestelmä on saatu käyttöön, aloitetaan sähköisten palvelujen vaiheittainen käyttöön ottaminen. Osittain palveluja tullee käyttöön jo loppuvuodesta, mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin vuoden 2017 alkupuolella.

Yhtenä osiona on internet-karttapalvelu, jossa tullaan julkaisemaan erilaisia kartta- ja tietoaineistoja. Näitä ovat mm. opaskartta, ajantasa-asemakaava ja rakennuskieltoalueet. Palvelussa julkaistaan myös kunnan myynnissä olevat tontit, joista omakoti- sekä paritalotontteja voi jatkossa myös hakea suoraan karttapalvelun kautta.

Käyttöön otetaan lisäksi Lupapiste-palvelu, jonka kautta voi jättää lupahakemuksia mm. rakennusvalvonnalle, kunnallistekniikalle ja kaavoitukselle. Jatkossa esimerkiksi rakennusluvan voi toimittaa kuntaan sähköisesti mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.

Palvelujen käyttöön ottamisella vaikutuksia asiakaspalveluun

Uuteen paikkatietoratkaisuun siirtymisellä tulee syksyn aikana olemaan jonkin verran vaikutusta asiakaspalvelun ja aineistojen saatavuuteen.

Toimitusaikataulut saattavat olla hieman normaalia pidempiä mm. kaavoituksessa, mittauspalveluissa sekä rakennusvalvonnassa, jossa siirtyminen uuteen rekisterisovellukseen aiheuttaa lisäksi koko marraskuun ajan käyttökatkon hakemusten käsittelyssä ja päätösten tekemisessä. Luvan hakijoiden on hyvä ottaa käyttökatko huomioon riittävän ajoissa.

Pahoittelemme paikkatietoratkaisun käyttöön ottamisesta asiakkaille mahdollisesti aiheutuvia hetkellisiä haittoja. Jatkossa voimme kuitenkin tarjota monipuolisempia ja laadukkaampia palveluita.

Lisätietoja rakennusvalvonnan osalta antaa johtava rakennustarkastaja Pekka Laitinen, gsm 044 042 1145, pekka.laitinen(ät)vihti.fi ja paikkatietoratkaisun osalta johtava maanmittausteknikko Jarmo Sirén, gsm 044 767 4725, jarmo.siren(ät)vihti.fi.

Viimeksi päivitetty 20.09.2016