6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Paikallisesti päätettävät asiat
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta ja arvioinnista tiedottamisen muodot

Oppilaita ja huoltajia informoidaan arvioinnin käytänteistä Wilman kautta.
Wilmaan laaditaan yhteiset, pysyvät ja tarpeen mukaan päivitettävät tiedotteet arviointiin liittyen. Tiedotteissa avataan arviointikäytänteet oppilaille ja huoltajille.

Opettajat käyttävät Wilmaa sekä summatiivisen että formatiivisen arvioinnin työvälineenä. Osa formatiivista arviointia ovat tuntimerkinnät, joita huoltajan ja yläkoulun oppilaan on hyvä seurata. Wilmassa annetaan summatiivisen arvioinnin osalta tietoa oppilaan arvioitavista suorituksista, esimerkiksi isojen projektitöiden ja esseiden arvosanoista sekä koearvosanoista.

Opettaja käy oppilaiden kanssa yhdessä läpi oppiaineiden tavoitteet ja arvioinnin kriteerit aina siinä vaiheessa, kun uusi oppimisjakso on alkamassa. Näin oppilaalla on tiedossa, mihin arviointi kohdistuu. Tavoitteiden läpikäynnissä huomioidaan oppilaan ikäkausi ja edellytykset.

Vuosiluokilla 1–3 ja 8 pidetään oppimiskeskustelu (entinen arviointikeskustelu), joka on
formatiivista arviointia. Oppimiskeskustelussa painotetaan työskentelyn arviointia.
Kuudennen luokan aikana pidetään nivelvaihepalaveri, jossa keskustellaan yläkouluun
siirtymiseen liittyvistä asioista. Ainakin vuosiluokilla 1 ja 7 pidetään vanhempainvartit, joilla vahvistetaan kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

9.luokan alussa pidetään vanhempainilta, jossa käsitellään tulevan lukuvuoden tavoitteita yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa.

.

Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet

Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa Vihdin opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle
asetettuihin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet
perustuvat koulun toimintatapoihin ja kunnassa yhteisesti linjattuihin koulujen
järjestyssääntöihin. Käyttäytyminen arvioidaan todistuksissa omana kokonaisuutenaan, eikä siitä saatu arvosana tai sanallinen arvio vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon.


Oppilaan käyttäytymiseen liittyvät tuen tarpeet tulee tarvittaessa kirjata oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskevaan suunnitelmaan, jotta ne voidaan ottaa huomioon käyttäytymisen arvioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.


Käyttäytymisen arviointiin osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat. Käyttäytymisen arvioinnin tavoitteena on hyvän käytöksen vahvistaminen.

.

Käyttäytymisen tavoitteet ja kriteerit vuosiluokilla 1–3

Vuosiluokilla 1–3 käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti asteikolla
erinomaisesti – hyvin – kohtalaisesti – osittain. Käyttäytymisen tavoitteet on jaettu kolmeen osa-alueeseen.

.

.

Todistuksen sanallinen arvio muodostetaan seuraavien kriteerien pohjalta:

.

Käyttäytymisen tavoitteet ja kriteerit vuosiluokilla 4–9

Vuosiluokilla 4–9 käyttäytyminen arvioidaan arvosanoilla 4–10. Käyttäytymistä arvioitaessa otetaan huomioon oppilaan ikätaso. Kriteereitä tarkasteltaessa on huomioitava se, millaista toimintaa oppilaalta voi kohtuudella eri tilanteissa vaatia. Arvioinnissa otetaan huomioon myös se, että mikäli oppilaan käytös on joidenkin kriteerien osalta ansiokasta, voi se kompensoida pieniä puutteita toisten kriteerien osalta.


Käyttäytymisen tavoitteet on jaettu kolmeen osa-alueeseen.

Käytösarvosanojen 10 ja 6 kriteerejä ei ole erikseen määritelty. Arvosanaa 10 harkittaessa tarkastellaan kiitettävän (9) käytöksen kriteerejä. Arvosanan 10 voi saavuttaa oppilas, jonka käytös on kiitettävän käytöksen kriteerien mukaista ja lisäksi monen tavoitteen osalta esimerkillistä. Arvosanaa 6 harkittaessa tarkastellaan sekä tyydyttävän (7) että välttävän (5) käytöksen tavoitteita. Arvosanan 6 voi saavuttaa oppilas, jonka käytös on joidenkin tavoitteiden osalta selvästi tyydyttävän arvosanan tavoitteiden mukaista, mutta joidenkin kriteerien osalta täyttää arvosanan 5 kriteerit. Arvosanoille 4 ja 5 annetaan kirjalliset perustelut.

.

Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen
periaatteet ja käytännöt

.

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Oppilas siirtyy seuraavalle vuosiluokalle, mikäli hän on saavuttanut vuosiluokan oppimäärään kuuluvissa oppiaineissa vähintään välttäviä tietoja ja taitoja osoittavan arvosanan tai sanallisen arvion. Oppilas voi siirtyä seuraavalle vuosiluokalle hylätyistä arvosanoista huolimatta, mikäli oppilasta opettavat opettajat ja rehtori yhdessä arvioivat, että oppilas kykenee suorittamaan seuraavan vuosiluokan opinnot hyväksytysti.

Jos oppilaan suoritus on tukitoimista huolimatta hylätty yhdessä tai useammassa
vuosiluokan oppiaineessa, oppilas voidaan jättää vuosiluokalle. Kuitenkin ennen luokalle jättämistä oppilaalle tulee varata mahdollisuus osoittaa, että hän on saavuttanut hyväksyttävät tiedot ja taidot.


Osaaminen osoitetaan erillisessä näytössä joko lukuvuoden koulutyön aikana tai koulutyön päätyttyä kesäkuun kahden ensimmäisen viikon aikana. Järjestelyistä vastaa oppilaan koulu. Jotta oppilaalla on paras mahdollisuus osoittaa osaamistaan, erillinen näyttö voi oppiaineesta riippuen sisältää kirjallisia tehtäviä, suullisia tehtäviä ja/tai muita oppiaineelle ominaisia suoritustapoja.

Oppilas arvioidaan hyväksytysti lukuvuositodistuksessa, jos näyttö järjestetään ennen
lukuvuoden päättymistä ja oppilas suoriutuu hyväksytysti. Jos näyttö järjestetään lukuvuoden päätyttyä, oppilaalle voidaan antaa ehdollinen päätös luokalle jättämisestä
lukuvuositodistukseen. Päätöksessä määritellään, mitkä vuosiluokan osa-alueet edellyttävät hyväksyttyä suoritusta, jotta oppilas voidaan siirtää seuraavalle vuosiluokalle. Mikäli oppilas suoriutuu hyväksytysti lukuvuoden päättymisen jälkeen järjestetystä näytöstä, hyväksytty suoritus merkitään liitteenä lukuvuositodistukseen.

Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, luokanopettaja tai aineenopettaja ilmoittaa siitä oppilaalle ja hänen huoltajalleen hyvissä ajoin ennen lukuvuoden päättymistä. Tiedottaminen tulee tehdä sellaisena ajankohtana, että oppilaalla on vielä mahdollisuus parantaa suorituksiaan ennen lukuvuosiarviointia välttääkseen hylätyn arvosanan. Luokanopettaja tai aineenopettaja tiedottaa myös rehtorille hyvissä ajoin, että on olemassa riski, että oppilaan suoritus jossakin oppiaineessa tai oppiaineissa hylätään.

Oppilas voidaan myös jättää vuosiluokalle, vaikka hänellä ei ole hylättyjä suorituksia, jos se katsotaan hänen yleisen koulumenestyksensä vuoksi tarkoituksenmukaiseksi. Oppilaalle ja hänen huoltajalleen tulee tällöin varata mahdollisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen tekemistä. Vuosiluokalle jäävän oppilaan suoritukset asianomaiselta luokalta raukeavat.

Lukuvuositodistukseen merkitään tieto siitä, että oppilas siirretään seuraavalle vuosiluokalle tai että hänet jätetään luokalleen. Todistus on päätös seuraavalle vuosiluokalle siirtämisestä tai luokalle jättämisestä.

.

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Tavoitekokonaisuuksittain eteneminen arvioidaan yleisten arviointiperiaatteiden mukaisesti. Tavoitekokonaisuuksittain opiskelusta määrätään luvussa 5.4.3.

.

Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa

Vihdin kunnassa oppiaineista annetaan sanallinen arviointi vuosiluokkien 1–3
lukuvuositodistuksissa. Todistuksesta tulee ilmetä, onko oppilaan suoritus hyväksytty vai hylätty. Arviointia voidaan täydentää kirjallisella palautteella, joka annetaan erillisellä liitteellä.


Vuosiluokkien 4–8 väli- ja lukuvuositodistuksissa annetaan kaikissa oppiaineissa
numeroarvosanat. Yhdeksännen luokan välitodistuksessa ja päättötodistuksessa annetaan numeroarvosanat.


S2-oppilaiden arviointi voi olla sanallista yhdeksännen luokan päättöarviointia lukuun
ottamatta. Valmistavassa opetuksessa olevat oppilaat saavat sanallisen arvioinnin. Arviointia voidaan täydentää kirjallisella palautteella, joka annetaan erillisellä liitteellä.


Käyttäytyminen arvioidaan vuosiluokilla 1–3 sanallisesti erillisellä liitteellä ja luokilla 4–8
numeroarvosanalla. Luokilla 4–8 arviointia voidaan täydentää sanallisesti erillisellä liitteellä. Tieto erillisestä liitteestä merkitään todistuksen lisätietoihin.


Kaikille yhdeksäsluokkalaisille annetaan välitodistuksen yhteydessä erillisellä liitteellä
numeroarvosana käyttäytymisestä. Päättöarvioinnin yhteydessä arvosana annetaan liitteellä pyydettäessä. Yhdeksännen luokan väli- tai päättötodistuksen liitteistä ei tule mainintaa todistukseen.


Käyttäytymisen arvosanoille 4 ja 5 annetaan sanallinen perustelu vuosiluokilla 4–9.

.

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa sen mukaan, miten opetuksen
järjestäjä niitä tarjoaa

Kahden vuosiviikkotunnin valinnaisaineet arvioidaan päättöarvioinnissa numeroarvosanoilla. Mikäli oppilaan huoltaja pyytää, B2- tai A2- kielen arvioinnissa voi pyytää numeroarvosanan sijaan suoritusmerkintää.

.

Välitodistukset, mikäli opetuksen järjestäjä niitä päättää antaa

Vihdin kunnassa oppilaille annetaan välitodistukset 4. vuosiluokasta alkaen. Arviointi
annetaan välitodistuksissa numeroarvosanoilla. Rajatussa oppimäärässä ja S2-oppilailla arviointi voi olla myös sanallista. Mikäli rajatun oppimäärän arvioinnissa käytetään numeroarvosanaa, on se *5 alkaen 1.8.2025. Tätä ennen arvioidut yksilöllistämisperiaatteen mukaiset arvosanat säilyvät ennallaan.

.

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset Vihdissä

.

Erityisen tutkinnon suoritusmahdollisuus ja siitä annettavat todistukset koskevat Vihdissä kotiopetuksessa olevia oppivelvollisia ja perusopetuksen valmistavan opetuksen oppilaita.


Kotiopetuksessa olevien lasten ja nuorten oppivelvollisuuden edistymisestä vastaavat heidän huoltajansa. Kotiopetuksessa oleva oppivelvollinen voi suorittaa erityisessä tutkinnossa perusopetuksen oppiaineiden oppimääriä, perusopetuksen oppimäärän osittain ja/tai koko perusopetuksen oppimäärän ja saada suorituksestaan todistus.
Suorittamismahdollisuuksista sovitaan suoraan sen koulun kanssa, jossa kotiopetuksessa olevan oppivelvollisen edistymistä valvotaan.


Perusopetuksen valmistavan opetuksen oppilaat voivat suorittaa perusopetuksen
valmistavan opetuksen aikana perusopetuksen oppiaineen oppimääriä ja saada todistuksen perusopetuksen oppiaineen oppimäärän suorittamisesta. Tutkinnon suorittamisen yksityiskohdista sovitaan suoraan sen koulun kanssa, jossa oppilas on kirjoilla.

.

Lisänäyttöjen antaminen päättöarvosanaa varten

Arviointi on perusopetuksessa luonteeltaan monipuolista. Oppilaalla on opintojen aikana mahdollisuus kehittää ja osoittaa osaamistaan monin tavoin. Oppilas voi kuitenkin antaa lisänäyttöä osaamisestaan ennen päättöarvosanan antamista tietyin reunaehdoin.


Lisänäyttöä on mahdollista antaa ennen päättötodistuksen antamista. Lisänäytön antamisen ajankohta ja laajuus sovitaan hyvissä ajoin arvioivan opettajan kanssa.


Jotta oppilas voi antaa lisänäyttöä, oppilaalla tulee olla arvosanan korottamisen suhteen realistiset tavoitteet. Lisänäytön antamista pohdittaessa opettaja käy oppilaan kanssa keskustelua siitä, mitä arvosanan korottaminen vaatii ja millaiseen työmäärään oppilas on valmis sitoutumaan. Lisänäytön antamista puoltavana seikkana voi olla esimerkiksi oppilaan haastava elämäntilanne, joka on vaikuttanut oppiaineessa suoriutumiseen.

Lisänäyttö kohdistuu useampiin keskeisiin tavoitteisiin. Koska tarkoitus on antaa näyttöä useiden tavoitteiden hallinnasta, lisänäyttö on selvästi esimerkiksi yksittäistä koetta tai esseetä laajempi työ tai useita töitä. Lisänäyttö tai lisänäytöt annetaan koulussa erikseen arvioivan opettajan kanssa sovittuna ajankohtana.


Koulu ei voi muuttaa tai korjata jälkikäteen jo saatuun päättötodistukseen kirjattuja
arvosanoja lisänäyttöjen perusteella. Oppilaan on hankittava uusi, erillinen todistus
mahdollisesta parantuneesta osaamisesta. Uuden todistuksen voi saada joko osoittamalla osaamisensa erityisessä tutkinnossa tai aikuisten perusopetuksessa.

    Viimeksi päivitetty 17.09.2025