1 Vihdin paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta

.

1 Vihdin paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta

.

Perusopetuksen opetussuunnitelma on strateginen ja pedagoginen työkalu, joka linjaa
opetuksen järjestäjän toimintaa ja koulujen työtä. Sen tarkoituksena on varmistaa
koulutuksen tasa-arvo ja laatu, sekä luoda hyvät edellytykset oppilaiden kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Koulujen lukuvuosittain laatimat lukuvuosisuunnitelmat täydentävät opetussuunnitelmaa. Vihdin opetustoimella on vastuu paikallisen opetussuunnitelman laadinnasta ja kehittämisestä.

.

Paikallisessa opetussuunnitelmassa täydennetään ja painotetaan opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä tavoitteita, toimintaa ohjaavia linjauksia, keskeisiä sisältöjä ja muita opetuksen järjestämiseen liittyviä seikkoja Vihdin näkökulmasta. Vihdin kunnan perusopetuksen opetussuunnitelman sekä koulukohtaiset lukuvuosisuunnitelmat hyväksyy sivistyslautakunta.

.
Vihdin perusopetuksen opetussuunnitelman rakenne
Vihdin opetussuunnitelma noudattaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden
rakennetta, joka koostuu yleisestä osasta, oppiaineosasta ja näitä täydentävistä liitteistä. Yleisessä osassa on esitettynä kunnan perusopetuksen tuntijako, koulujen
toimintaympäristön viitekehys, johon kuuluvat toimintaa ohjaavat arvot, oppimiskäsitys,
toimintakulttuurin ominaispiirteet, arvioinnin periaatteet sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukemisen periaatteet ja opiskeluhuolto sekä valinnaisuuteen ja kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä. Oppiaineosiossa kuvataan opetuksen tavoitteet ja sisällöt sekä oppimisen tavoitteet vuosiluokittain.

.
Vihdin perusopetuksen opetussuunnitelman sisältö julkaistaan sähköisessä muodossa
ePerusteissa niin, että se käsittää sekä valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteet että kuntakohtaisen opetussuunnitelman.

.
Vihdin kunta järjestää perusopetusta suomen kielellä vuosiluokille 1-9 ja lisäksi ruotsin
kielellä vuosiluokille 1-6. Suomenkielinen opetussuunnitelma on valmisteltu kuntakohtaisena ja käännetty ruotsin kielelle paikallisen osion valmistuttua. Ruotsinkielinen opetussuunnitelma on käytössä Vichtis svenska skolassa. Vihdin ruotsinkieliset oppilaat suorittavat vuosiluokat 7-9 pääsääntöisesti Lohjalla (Källhagen skola).

.
Opetussuunnitelman valtakunnallisiin perusteisiin sisältyy valtioneuvoston hyväksymä
tuntijako, jossa määritetään, kuinka monta tuntia kutakin oppiainetta perusopetuksen aikana opiskellaan. Sivistyslautakunta on hyväksynyt Vihdin suomenkielisen perusopetuksen tuntijaon 19.11.2024 ja ruotsinkielisen 1-6 -luokkien tuntijaon 28.1.2025. (Sila 2.9.2025 § 30, liite 10)

.
Opetussuunnitelman toteutumista seurataan osana opetustoimen arviointi- ja kehitystyötä ja hyödynnetään monipuolisesti eri lähteistä saatavaa tutkimustietoa.

.
Yhteistyö opetussuunnitelman laadinnassa
Henkilöstö osallistuu opetussuunnitelman laatimiseen kouluissa järjestettävien työpajojen sekä erillisen, koulujen opetushenkilöstöstä koostuvan, OPS-työryhmän kautta. Arviointia ja kehittämistä edistetään kouluissa säännöllisen pedagogisen keskustelun kautta. Oppilaat ja huoltajat osallistuvat työskentelyyn kyselyjen ja pienten tehtävien sekä vanhempainiltojen kautta.

.
Koulujen lukuvuosittain päivitettävä lukuvuosisuunnitelma sisältää koulukohtaiset
suunnitelmat ja toimintamallit oppimisen edellytyksiä tukevista opetusjärjestelyistä, miten huolehditaan oppilaiden koulunkäynnistä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kasvatustyö ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluvat koulun kaikille aikuisille tehtävästä riippumatta.

.
Yhteistyö esiopetuksen ja muun varhaiskasvatuksen kanssa tapahtuu rehtorien ja päiväkodin johtajien yhteisillä tapaamisilla, asiantuntijoiden kehittämistyönä sekä esiopetuksen ja opetuksen nivelvaihetiimin kautta. Perusopetusta seuraavaa koulutusvaihetta edustavien oppilaitosten kanssa järjestetään yhteisiä nivelvaiheeseen liittyviä tapaamisia. Nivelvaihetyön tarkoituksena on varmistaa hyvä tiedonsiirto ja ehyet oppimispolut. Yhteistyö on suunnitelmallista ja sen toteutumista arvioidaan yhdessä.

.
Paikalliset erityispiirteet ja -tarpeet, arviointien ja kehittämistyön tuottama tieto ja
kehittämisen tavoitteet sekä muut paikalliset suunnitelmat otetaan opetussuunnitelman
valmistelussa huomioon jatkuvan ja säännöllisen opetuksenjärjestäjän ja koulujen välisen yhteisen keskustelun kautta.

.
Opetussuunnitelman laadinnassa on mukana Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, jonka
yhteistyöryhmässä on käsitelty opiskeluhuoltoa sekä kodin ja koulun yhteistyötä käsitteleviä osuuksia alueellisesti. Alueellista yhteistyötä tehdään myös Länsi-Uudenmaan kuntien kanssa opetuksenjärjestäjien asiantuntija- ja viranhaltijaryhmissä. Yhteisöllisen ja yksilökohtaisen opiskeluhuollon toteutumista ja yhteistyötä kouluissa ohjaa kuntatasoinen opiskeluhuoltoryhmä.

.
Opetussuunnitelmaa täydentävät erilliset suunnitelmat
Aamu- ja iltapäivätoiminnan suunnitelma
Esiopetuksen opetussuunnitelma
Kestävän kehityksen ohjelma
Kieliohjelma
Kiusaamiseen, häirintään ja väkivaltaan puuttumisen suunnitelma
Koulukuljetusperiaatteet
Koulunkäyntiin kiinnittymisen tukemisen ja poissaoloihin puuttumisen malli
Kulttuurikasvatussuunnitelma
Kunnan ja sivistyspalveluiden kriisi- ja turvallisuussuunnitelmat
Kuntatasoinen opiskeluhuoltosuunnitelma
Liikkumisohjelma
Ohjaussuunnitelma
Perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma
TVT suunnitelma
Varhaiskasvatussuunnitelma
V-0 malli ja käsikirja
Vihdin kunnan hyvinvointisuunnitelma sisältäen lastensuojelulain mukaisen lasten ja nuorten
hyvinvointisuunnitelman
Vihdin kunnan kotouttamisohjelma
Vihdin kuntastrategia
Vihdin lukion opetussuunnitelma

.
.

Lukuun 1.4 Opetuksen järjestäjän kieliohjelma

.

Vihdin kunnan perusopetuksen kieliohjelma
Kieliohjelmassa otetaan huomioon opetuksen jatkumon turvaaminen perusopetuksen
loppuun saakka. Kieliohjelman lisäksi koulut tukevat oppilaiden laaja-alaista osaamista,
kielitietoisuutta sekä kulttuurista osaamista esimerkiksi valinnaisaine- ja kerhotarjonnassa.

.
Vihdin kunnan suomenkielisen perusopetuksen (vuosiluokat 1-9) ja ruotsinkielisen
perusopetuksen (vuosiluokat 1-6) kieliohjelma sisältää pakollisten kielten (A1-kieli, B1-kieli) suunnitelman, valinnaisten kielten (A2-kieli, B2-kieli) suunnitelman, oman äidinkielen suunnitelman ja ruotsinkielisen koulupolun suunnitelman.

.
A1-kielen suunnitelma:

  • A1-kieli on kaikille yhteinen ja pakollinen.
  • A1-kielen opiskelu alkaa 1. vuosiluokalla.
  • A1-kieli on suomenkielisessä perusopetuksessa englanti ja ruotsinkielisessä
    perusopetuksessa toinen kotimainen kieli (finska).
  • A1-kieltä opiskellaan perusopetuksen vuosiluokilla 1–9 yhteensä 18 vuosiviikkotuntia.
  • B1-kielen suunnitelma:
  • B1-kieli on kaikille yhteinen ja pakollinen.
  • Suomenkielisessä perusopetuksessa oppilas aloittaa 6. vuosiluokalla B1-kielen
    opiskelun. B1-kieli on toinen kotimainen kieli eli ruotsi.
  • B1-kieltä opiskellaan perusopetuksen vuosiluokilla 6–9 yhteensä 7 vuosiviikkotuntia.
  • Mikäli oppilas opiskelee ruotsia A2-kielenä, hän ei osallistu B1-kielen opetukseen.
  • Valinnaisen A2-kielen suunnitelma, mikäli Vihdin kunnan perusopetuksessa A2-kielen opetusta tarjotaan/järjestetään:
  • A2-kielen opetus alkaa neljännellä vuosiluokalla ja jatkuu 9. luokalle asti.
  • A2-kielen ryhmän syntymisen alaraja on 10 oppilasta
  • A2-kielenä Vihdissä tarjotaan saksaa, ruotsia, espanjaa, ranskaa ja venäjää.
  • A2-kielen opiskeluun käytetään valinnaisainetunteja niin paljon kuin kullakin
    vuosiluokalla on mahdollista. Tämä tarkoittaa, että vuosiluokilla 4-6 oppilas opiskelee
    A2-kielen kahdesta vuosiviikkotunnista toisen perusopetuksen tuntijaon
    vähimmäistuntimäärän ylittävänä opetuksena ja toisen valinnaisaineena ja
    vuosiluokilla 8-9 molemmat tunnit valinnaisaineena.
  • Jos oppilas on valinnut A2-kieleksi ruotsin, B1- kielelle varattuja tunteja käytetään
    myös A2-kielen opetukseen.
  • Oppilaalla, joka aloittaa A2-kielen opetuksen, on oikeus saada opetusta mainitun
    vaatimustason mukaisesti perusopetuksen loppuun saakka.
  • A2-kielen opiskelun lopettaminen on mahdollista ala -yläkoulun nivelvaiheessa vain erittäin painavista syistä.

  • Valinnaisen B2-kielen suunnitelma:
  • B2-kieltä opiskellaan valinnaisaineena vuosiluokilla 8 ja 9 kaksi vuosiviikkotuntia
    kummallakin.
  • Valinnaisina B2- kielinä yläkouluissa tarjotaan saksaa, ranskaa ja espanjaa.
  • B2-kielen ryhmän muodostamisen alaraja on 10 oppilasta.
  • Oman äidinkielen opetuksen suunnitelma, mikäli Vihdin kunnan perusopetuksessa oman äidinkielen opetusta tarjotaan/järjestetään:
  • Perusopetuslain 12 §:n mukaan oman äidinkielen opetus on vain täydentävää
    opetusta, josta annetaan suositus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) liitteessä.
  • Kuntien velvollisuus ei ole järjestää oman äidinkielen opetusta.
  • Mikäli opetusta järjestetään, siihen ovat oikeutettuja osallistumaan ne oppilaat, joiden kotikieli tai oma tai vanhemman äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi sekä
    paluumuuttajat ja adoptiolapset
  • Oman äidinkielen opetusryhmän muodostamisen alaraja on 10 oppilasta.
  • .
    Kielten opiskelun tueksi ja kiinnostuksen herättämiseksi voidaan:
  • lisätä alakoulujen valinnaisiin oppiaineisiin vieraita kieliä
  • muodostaa valinnaisiin oppiaineisiin kokonaisuuksia vieraista kielistä, kulttuureista ja matkailusta
  • mahdollistaa useamman vieraan kielen valinta B2-valinnaisaineissa
  • tarjota tavoitteellista kielenopiskelua kerhotyyppisessä toiminnassa

Viimeksi päivitetty 16.09.2025